HTML

Friday, December 7, 2018

BAHAN KIMIA BERBAHAYA DALAM ROKOK


Anda seorang perokok tegar? 
Anda tahukah apa yang terkandung dalam sebatang rokok? 


bahaya rokok
Ammonia merupakan bahan dalam pencuci lantai

Pendedahan kepada kepekatan ammonia yang tinggi di udara menyebabkan pembakaran mata, hidung, tekak dan saluran pernafasan serta-merta dan boleh menyebabkan buta, kerosakan paru-paru atau kematian. Penyedutan kepekatan yang lebih rendah boleh menyebabkan batuk, dan kerengsaan hidung dan kerongkong.

Bahaya rokok
Arsenik : Racun Anai-anai


Pendedahan jangka panjang kepada Arsenik dalam air minuman boleh menyebabkan kanser pada kulit, paru-paru, pundi kencing dan buah pinggang. Ia juga boleh menyebabkan perubahan kulit seperti penebalan dan pigmentasi.


Bahaya rokok
Butene: Gas yang boleh membunuh


Butane adalah depresan sistem saraf pusat yang memperlahankan aktiviti otak dan menjejaskan fizikal dan tindak balas mental. Apabila Butane disedut, asap akan diserap dengan cepat melalui paru-paru & masuk ke dalam aliran darah. 


Bahan kimia ini larut dalam lemak badan dan diserap cepat ke otak dan organ, jadi mereka mengambil kesan cepat. Walaupun bertahan hanya beberapa minit, namun kesannya dapat bertahan selama 40 minit. 



Bahaya merokok
DDT: Bahan yang digunakan untuk membuat jalan raya

Pendedahan kepada dos DDT yang tinggi, boleh menyebabkan seseorang muntah, gegaran atau kegelisahan, dan kejang. Kajian makmal terhadap haiwan menunjukkan bahawa DDT boleh membawa kesan kepada hati dan sistem pembiakan dan DDT juga dianggap sebagai karsinogen (penyebab kanser)  kepada  manusia.


bahaya rokok
Formaldehyde merupakan bahan pengawet mayat

Formaldehyde adalah perengsa pernafasan yang menyebabkan sakit dada, sesak nafas, batuk, dan kerengsaan hidung dan kerongkong, menurut ATSDR. Ia juga boleh menyebabkan kanser, dan dikaitkan dengan peningkatan risiko asma dan alahan pada kanak-kanak


bahaya rokok
Hidrogen Sianida merupakan sejenis racun 

KESAN PENDEDAHAN: Gejala awal keracunan sianida termasuk keterlaluan, kegelisahan, pernafasan pesat, mual, muntah (emesis), perasaan penyempitan leher dan sesak nafas, kekeliruan, kegelisahan, dan kecemasan.


Bahaya merokok
Kadmium terdapat dalam bateri 

Kesan Pendedahan Kadmium. Kadmium tidak berguna kepada tubuh manusia dan beracun walaupun pada tahap yang rendah. Kesan negatif kadmium pada badan adalah banyak dan boleh memberi kesan kepada hampir semua sistem dalam badan, termasuk kardiovaskular, pembiakan, buah pinggang, mata, dan juga otak.

Bahaya merokok
Karbon Monoksida juga merupakan gas beracun 

CO pernafasan boleh menyebabkan sakit kepala, pening, muntah, dan loya. Sekiranya tahap CO cukup tinggi, anda mungkin tidak sedarkan diri atau mati. Pendedahan kepada tahap CO yang sederhana dan tinggi dalam tempoh masa yang lama juga dikaitkan dengan peningkatan risiko penyakit jantung. Orang yang hidup dalam keracunan CO teruk boleh mengalami masalah kesihatan jangka panjang.

bahaya merokok
Methanol digunakan sebagai bahan bakar roket 

Methanol mempunyai kesan yang cepat dan mendalam pada tubuh. Setelah ditelan, tubuh mengubah metanol menjadi asid formaldehid dan asid. Asid bentuk mula membina dalam badan anda, dan apabila ia berlaku, ia rosak serius kepada sistem saraf pusat anda.

Bahan kimia menyekat saraf pusat, menyebabkan simptom yang mungkin termasuk rasa mengantuk, kekeliruan, kesukaran bernafas, sawan, atau koma. Mereka juga mempunyai kesan akut pada mata anda; tidak lama selepas pendedahan, anda mungkin mengalami kesukaran melihat dan keadaan mungkin kelihatan redup. Jika kes itu cukup teruk, anda mungkin akan menjadi buta sepenuhnya.


bahaya rokok
Nappthylamine merupakan ubat gegat

Naphthylamine terdapat dalam asap rokok dan disyaki menyumbang kepada perkembangan kanser pundi kencing.

Ia diaktifkan di hati tetapi cepat dinyahaktifkan oleh asid glukuronik. Dalam pundi kencing, glucuronidase mengaktifkannya semula dengan penurunan, yang membawa kepada perkembangan kanser pundi kencing.

Bahaya rokok
Nikotin merupakan penyebab utama orang ramai ketagih untuk merokok

Nikotin mampu memberikan kesan rileks dan membuat penggunanya menjadi lebih bersemangat dan bertenaga. Namun, penggunaan nikotin yang berlebihan dapat menyebabkan ketagihan. Dalam jangka masa panjang pula, nikotin dapat menyebabkan peningkatan kolesterol yang akan menyebabkan faktor risiko terjadinya sakit jantung atau strok.

Bahaya rokok
Tar merupakan bahan untuk membuat jalan raya 

Tar yang dihasilkan dari proses pembakaran adalah jauh lebih berbahaya, termasuk yang dihasilkan dari pembakaran produk tembakau. Selain menjadi penyebab penyakit kanser, penyakit jantung, & penyakit paru-paru, Tar juga mampu meningkatkan stres, membuat tubuh mudah penat, dehidrasi, serta mengganggu kesuburan.


Bahaya merokok
Toluene merupakan bahan pelarut

Toluene mempunyai sifat yang memabukkan & apabila di hirup boleh menyebabkan kerosakan terutamanya pada otak & sistem saraf. Manakala, haiwan yang terdedah kepada Toluene tahap sederhana atau tinggi juga menunjukkan kesan berbahaya pada hati, buah pinggang, dan paru-paru dan fungsi imun yang merosakkan.



Anda sudah tahu bahan-bahan terkandung dalam sebatang rokok? 

No comments: