HTML

Wednesday, December 19, 2018

13 SIMPTOM SERANGAN JANTUNG UNTUK WANITA

Serangan jantung
Segera lakukan pemeriksaan segera & jangan bertangguh. 

Pengalaman Elamantha. 


Saya Elamantha, umur 61 dari Teluk Intan, Perak, saya mengalami masalah tekanan darah tinggi sejak 1998 lagi. Suatu hari, saya telah pergi ke rumah sakit umum Teluk Intan (GHTI) untuk rawatan dan doktor berikan saya tablet-tablet yang perlu dimakan setiap hari secara teratur.

Pada bulan Julai 2006, dada saya sakit dan saya pergi lagi ke GHTI untuk dapatkan pemeriksaan lalu saya diberi ubat bagi melegakan sakit untuk sementara. Seterusnya,  pada Disember 2006 saya mengalami serangan jantung yang sangat menyakitkan.

Ketika itu, ia bermula dengan perasan tidak sedap hati, berdebar-debar, & seterusnya rasa sakit dada yang tidak dapat digambarkan sakitnya. Saya pergi semula ke GHTI lagi dimana saya amat terkejut apabila doktor memberitahu salur darah ke jantung saya mengalami sumbatan.

Bagi meyakinkan diri, saya pergi membuat pemeriksaan selama 3 hari untuk memastikan samada jantung saya tersumbat dan ia ternyata benar. Seterusnya, pada hari ke 4 saya mula mengambil beberapa ubat yang dibekalkan kepada saya & mendapatkan nasihat doktor untuk rawatan yang sesuai bagi penyakit saya.


KENALI SIMPTOM-SIMPTOM SAKIT JANTUNG WANITA


Tahukah anda bahawa simptom serangan jantung untuk wanita & lelaki adalah berbeza?
Oleh itu, wanita perlu menyedari penyakit itu kerana gejala-gejala penyakit jantung sukar dikesan. Gejala penyakit jantung pada wanita dan lelaki adalah berbeza kerana gejala penyakit jantung pada wanita adalah lebih kurang sama dengan penyakit lain.

Nak Tahu Lebih Lanjut? Teruskan Membaca.


1. Sakit Dada

Simptom serangan jantung
Wanita akan alami rasa sakit pada bahagian dada kanan.


Sakit dada merupakan salah satu simptom serangan jantung yang anda biasa dengar.
Biasanya, lelaki akan mengalami sakit dada dibahagian kiri. Manakala, bagi wanita pula akan merasa sakit dada di bahagian kanan. Oleh itu, wanita sering tidak menyedari bahawa ia adalah gejala serangan jantung kerana mereka berfikir bahawa mereka mengalami rasa sakit kerana keletihan semata-mata.

2. Sakit Kepala

Berdasarkan kajian di American Academy of Neurology, sakit kepala pada pesakit penyakit jantung adalah karena ada penyimpangan dalam peredaran darah.

3. Sakit di Lengan, Leher, Rahang, dan Belakang.

Gejala kesakitan yang biasa untuk penyakit jantung adalah di dada. Bagaimanapun, wanita merasakan kesakitan di kawasan yang berbeza, seperti lengan, leher, rahang, dan belakang. Lelaki tidak merasakan kesakitan di kawasan tersebut. Oleh itu, wanita tidak menyedari bahawa kesakitan di kawasan tersebut adalah gejala penyakit jantung.

4. Sakit perut 

Sebenarnya, ramai yang tidak menyedari bahawa sakit perut juga boleh menjadi satu penyebab penyakit jantung. Jadi, selalunya orang akan berfikir bahawa sakit perut adalah sakit perut & bukannya simptom sakit jantung.

5. Sukar Bernafas

Ini disebabkan oksigen tidak dapat mengalir ke paru-paru kita kerana terdapat penyumbatan pada saluran darah kita sehingga menjadikan kita sukar untuk bernafas.

6. Peluh Dingin

Peluh sejuk berbeza daripada peluh biasa yang dihasilkan selepas kita melakukan sukan. Biasanya kita akan menghasilkan peluh sejuk apabila kita mengalami tekanan atau gelisah. Oleh itu, jika tangan kita menghasilkan peluh sejuk apabila kita tidak melakukan sukan atau ketika kita berada di bawah panas, kita  harus lebih waspada tentang keadaan ini.

7. Keletihan yang melampau

Serangan Jantung bagi wanita
Merasa keletihan yang berlebihan. 


Gejala serangan jantung wanita yang paling kerap adalah keletihan yang berlebihan. Tanpa alasan tertentu, kita sering merasa keletihan yang berlebihan sehingga kita tidak dapat melakukan aktiviti ringan. Ini kebanyakannya berlaku kepada hampir 70% wanita yang menderita penyakit jantung.

8. Batuk teruk 

Salah satu gejala penyakit jantung adalah batuk kronik. Pengumpulan cecair di dalam paru-paru kita menyebabkan batuk kronik yang tidak dapat disembuhkan dengan mudah. Untuk keadaan yang lebih teruk ia akan disertai dengan kahak dan darah.

9. Degupan jantung yang tak terkawal


Pada dasarnya, jantung  kita dapat mempercepatkan denyutannya bagi mengimbangi keupayaannya untuk mengepam darah ke setiap bahagian tubuh kita. Namun, bagi mereka yang mempunyai penyakit jantung akan merasakan bahawa denyutan jantung mereka lebih pantas dan kadang-kadang tidak terkawal.


10. Hilang selera makan

Apabila jantung dan sistem pencernaan kita bekerja keras tetapi tidak menerima bekalan darah yang sihat, kita akan berasa kenyang atau mual walaupun kita tidak makan. Jika gangguan ini berterusan, ia akan menjadikan kita kehilangan berat badan.

11. Keradangan.

Keradangan di pergelangan kaki dan perut kita adalah gejala penyakit jantung. Ini adalah tanda bahawa terdapat sesuatu yang salah dengan hati atau injap jantung kita.

12. Berpeluh

Berpeluh adalah baik untuk kesihatan badan kerana ia membantu menyingkirkan toksik dalam badan. Walau bagaimanapun, apabila berpeluh tanpa melakukan sebarang aktiviti, itu adalah sesuatu yang  tidak sihat. Kita harus berjaga-jaga dengan tanda-tanda ini kerana ia merupakan cara paling mudah untuk mengetahui bahawa kita mengalami penyakit jantung.

13. Loya

Tanda-tanda serangan jantung
Hilang selera makan & seterusnya merasa loya 

Gejala awal penyakit jantung adalah mual. Ini kerana terdapat komplikasi dan keradangan dalam perut kita sehingga ia akan mengurangkan selera kita. Akibatnya, kita akan berasa mual apabila kita makan.


Serangan Jantung
Sudahkah anda amalkan gaya hidup sihat? 

Jika anda tidak pasti, segeralah ke hospital atau klinik berhampiran untuk dapatkan nasihat & pandangan doktor. Ingat, setiap masa adalah berharga dan jangan sesekali anda biarkan sahaja. 


Anda mungkin berminat dengan artikel ini: 




No comments: