HTML

Monday, October 14, 2019

Apakah Perkara yang Menyebabkan Anda Diserang Gastrik ?

GASTRIK


Gastrik adalah sejenis keadaan kesihatan di mana berlaku keradangan pada dinding perut. Istilah yang lebih tepat bagi keadaan ini adalah gastritis. Gastrik itu sendiri secara bahasanya membawa maksud perut. Namun, ia digunakan secara meluas dalam masyarakat Malaysia untuk merujuk kepada gastritis.

Antara Tanda/Simptom Gastrik :


Ramai pesakit gastrik tidak mengalami sebarang simptom. Namun, kewujudan penyakit gastrik akan tetap menyebabkan kerosakan dinding perut dan seterusnya menyebabkan kesan-kesan buruk yang lebih serius seperti pendarahan di dinding perut.
Selalunya, pesakit gastrik akan mengalami simptom seperti sakit perut, hilang selera makan, rasa loya dan muntah-muntah. Jika penyakit gastrik bertambah sehingga berlakunya ulser perut dan pendarahan di dinding perut, pesakit boleh mengalami masalah najis berdarah yang berwarna hitam atau muntah darah.
Simptom tersebut menandakan penyakit gastrik itu sudah menjadi tahap yang sangat serius dan pesakit tersebut harus dibawa ke klinik atau hospital secepat mungkin.


Antara Punca-Punca Gastrik :-


Bagaimana cara untuk merawat gastrik dengan selamat?. Antaranya adalah dengan menjaga waktu makan atau mencuba herba alternatif yang lulus KKM dan Halal.


Anda juga mungkin berminat dengan artikel ini :-

1. Siapa yang Berisiko Terkena Batu Karang?

2. Tak Sangka 4 Amaran Ini Adalah Petanda Serangan Jantung

No comments: