HTML

Thursday, October 5, 2017

ATASI SAKIT BAHU ANDA TANPA PERLU KE HOSPITAL!

Rasa sakit bahu
Sakit pada bahu & leher buatkan kita kurang selesa berkerja


Dari pagi lagi Aida masuk pejabat sehinggalah waktu lunch hour, Aida cuma duduk menaip depan komputer di mejanya sahaja. Semuanya disebabkan kerjanya yang tertangguh sebab cuti yang diambilnya 3 hari lalu. " Baru cuti 3 hari, tapi kerja dah bertimbun seperti cuti seminggu" keluh Aida. 

Akibat terlalu fokus untuk menyiapkan kerja yang diarahkan, Aida ambil keputusan untuk tidak keluar rehat dan hanya makan sebungkus bun sambil meneruskan kerjanya. Sekali-sekala Aida akan berhenti menaip dan mengurut bahunya yang terasa sengal. Seterusnya, dia akan menyambung kerjanya semula. 



*******


Andy kerja di kawasan tapak pembinaan sebagai seorang buruh. Rutin harian Andy sememangnya akan mengangkat bahan binaan seperti batu bata, kayu dan simen. Hari ini, Andy terpaksa bekerja lebih kuat kerana dua orang kawannya cuti.

Tanpa memikirkan hal lain, Andy dan beberapa orang kawan kerjanya berkerja seperti biasa. Oleh kerana kekurangan orang, bahan-bahan yang perlu diangkat terasa seperti banyak. Setelah mengangkat beberapa bungkus simen, Andy merasakan sakit pada bahagian bahu & belakangnya. Andy hanya cuba membuat  sedikit renggangan badan dan menyambung kerjanya semula. 




*******


SAKIT BAHU? JOM LAKUKAN LANGKAH MUDAH INI ! 



1. COLD PACK

Jika anda rasa sakit bahu, perkara pertama yang anda boleh lakukan ialah menggunakan pek ais untuk sejukkan bahagian yang sakit. Suhu sejuk sebenarnya akan membantu mengurangkan kesakitan dan membantu mengurangkan keradangan Ia juga mengehadkan pembentukan asid laktik, yang merupakan hasil sampingan dari metabolisme otot yang boleh meningkatkan kesakitan dan kesakitan otot.
Caranya sangat mudah:
1. Balutkan beberapa kiub ais dengan tuala nipis. 2. Letakkan di bahagia yang sakit selama 10-15 minit. 3. Ulang setiap 2 jam sekali dalam 48 jam pertama (2 hari). 4. Sekiranya tiada ais kiub, anda juga boleh menggunakan beg sayur-sayuran beku dengan cara yang sama. Nota: Jangan letakkan ais secara terus ke kulit, kerana ia boleh menyebabkan radang dingin dan memburukkan keadaan.



2. HOT PACK



Sekiranya rasa sakit bahu anda belum beransur baik walaupun selepas menggunakan pek sejuk untuk 48 jam pertama, anda boleh menggunakan cara seterusnya, iaitu menggunakan pek panas.

Haba panas akan meningkatkan aliran darah ke bahu, dengan itu ia akan mengurangkan ketegangan dan kesakitan di bahu.

Caranya sangat mudah: 
1. Isikan air panas ke dalam pek khas. 
2. Letakkan ke bahu selama 10 - 15 minit. Ulangi beberapa kali sehari sehingga anda berasa lebih baik. 
4. Cuba dalam keadaan selesa agar suhu panas meresap ke bahu yang sakit.


3. BERURUT



Terapi urut sakit bahu
Urutan mampu melegakan sakit bahu. 


Urutan adalah cara terbaik untuk mengatasi sakit bahu anda. Urutan yang lembut akan membantu melegakan dan mengetatkan otot, serta melancarkan aliran darah halus. Ini akan membantu untuk mengurangkan rasa sakit di bahu.

Urutan ini juga dapat membantu anda untuk dapatkan tidur yang lebih baik, dan ia sangat penting untuk proses penyembuhan sebarang kesakitan.

Dalam tinjauan sistematik 2017 dan meta-analisis 15 kajian yang diterbitkan dalam Journal of Physical Therapy Science, penyelidik mendapati bahawa terapi urut mempunyai kesan yang signifikan dalam mengurangkan sakit bahu dalam jangka pendek dan panjang.


  1. Sebelum mulakan urutan, sebaiknya anda mandi terlebih dahulu dengan sedikit air panas selama 10 minit untuk merehatkan otot yang tegang.
  2. Sapukan minyak zaitun yang hangat ke bahu anda.
  3. Urut dengan gerakan lembut selama beberapa minit.
  4. Di hujung urut, gunakan kedua-dua tangan untuk urut dari atas ke bawah.
  5. Letakkan tuala yang telah direndam dalam air suam pada bahu selama 30 minit.
  6. Lakukan urutan ini beberapa kali sehari sehingga rasa sakit berkurangan.
  7. Minta bantuan daripada rakan atau ahli terapi untuk urut bahagian belakang bahu anda kerana anda mungkin tidak dapat mencapainya.


4. LAKUKAN RENGGANGAN


renggangan adalah cara yang berkesan untuk mengatasi sakit bahu. Ia sebenarnya boleh mengembalikan fleksibiliti pergerakan sendi dan mengurangkan rasa sakit. Ia juga membantu jangkauan otot yang akhirnya meningkatkan fleksibiliti dan pergerakan otot.

Anda boleh menggunakan beberapa kaedah regangan berbeza, tetapi salah satu yang paling berkesan adalah seperti di bawah.

1. Berdiri tegak, angkat kedua-dua bahu dan tahan kedudukan ini selama 5 saat atau lebih.
2. Tekan kedua bahu kembali, dan tahan kedudukan ini selama 5 saat.
3. Seret kedua bahu ke bawah, dan tahan kedudukan ini selama 5 saat.
4. Bersantai dan ulangi regangan ini selama 10 minit.
5. Lakukan ini 3 - 4 kali sehari.


5. SENAMAN BAHU



Sakit bahu
Senaman mudah yang boleh berikan kelegaan pada bahu


Ini adalah senaman yang sangat mudah. Senaman ini boleh dilakukan ketika duduk untuk melepaskan ketegangan di bahu sambil meredakan kesakitan. Ia juga membantu melepaskan kekejangan pada otot di bahagian leher dan bahagian atas.

1. Duduk dan angkat bahu anda perlahan-lahan sambil menolak belakang anda.
2. Angkat bahu ke arah telinga dan mula kan pergerakan secara berputar. Bermula ke hadapan, ke bawah, ke belakang, dan ke atas.
3. Putarkan bahu  sebanyak 5 hingga 10 bulatan.
4. Bersantai selama beberapa saat, kemudian gerakkan bahu seperti no.2 tapi berlawanan arah. 
5. Lakukan latihan ini 4 - 5 kali sehari.

Orang yang sepatutnya duduk di tempat yang sama selama berjam-jam di tempat kerja, atau di rumah, boleh melakukan latihan sederhana ini dengan kedudukan berdiri dan bukan duduk.



6. VITAMIN D



sakit bahu
Matahari bekalkan vitamin D 


Vitamin D diperlukan untuk tulang rawan dan untuk otot berfungsi dengan baik. Kekurangan vitamin D dalam badan akan menyebabkan sakit otot serta kekejangan otot.

Selain itu, kekurangan vitamin D juga akan menyebabkan kalsium tidak diserap oleh tulang. Itulah sebabnya peningkatan pengambilan vitamin D boleh memberi manfaat kepada orang yang menderita sakit bahu.

Kajian 2011 yang diterbitkan dalam Journal of Neuroscience menunjukkan bahawa vitamin D tambahan berfungsi sebagai pelukis otot.

Vitamin D paling baik diperoleh dengan secara langsung di bawah matahari pagi selama kira-kira 10 minit. Selain itu, anda juga memperolehinya daripada makanan. Anda boleh makan makanan kaya vitamin D, seperti ikan berlemak (tuna dan salmon), kuning telur, dan vitamin D makanan diperkaya seperti jus oren dan bijirin. Anda juga boleh mengambil suplemen vitamin D, tetapi pastikan anda mendapatkan nasihat doktor terlebih dahulu.

No comments: