HTML

Saturday, January 27, 2018

SUKA TIDUR MENIARAP? UBAH POSISI TIDUR ANDA!


Posisi tidur salah jejaskan kesihatan
Bagaimana posisi tidur anda? 


PILIH POSISI TIDUR YANG PALING SELESA. 


Bila berbincang tentang posisi tidur, pasti setiap orang mempunyai posisi tidur yang berbeza-bezakan?

Posisi tidur akan dipilih mengikut keselesaan masing-masing. Pasti ada yang tidur mengiring di sebelah kanan, ada yang ke sebelah kiri pula & tak kurang juga ada yang suka tidur meniarap.

Bagaimana pula posisi tidur anda?

Posisi tidur yang bahayakan kesihatan
Tidur meniarap bahaya untuk kesihatan? 

KEBURUKAN TIDUR MENIARAP! 


Namun, ini BERITA KURANG BAIK untuk mereka yang suka tidur meniarap!

Ini kerana, menurut kajian saintfik, tidur meniarap (di atas perut) boleh menyebabkan LIMA risiko kesihatan yang akan melarat dan mendatangkan masalah lebih besar kepada kesihatan kita jika ia diteruskan.

1. Sakit Belakang/Masalah Tulang Belakang.


Bagi mereka yang suka tidur meniarap, mereka akan berisiko tinggi untuk mendapat sakit belakang & leher. Ini kerana, menurut pakar, tidur secara meniarap akan membebankan bahagian belakang dan tulang belakang. Ini kerana, berat badan seseorang akan tertumpu pada bahagian tengah tubuh. Oleh itu, sebaiknya anda perlu mengubah posisi tidur anda bagi mengelak sakit belakang.

Tekanan pada tulang belakang juga akan melemahkan badan anda. Sebab, apabila keadaan tulang belakang terjejas, kesakitan itu akan berjangkit ke bahagian tubuh yang lain kerana tulang belakang merupakan saluran kepada sambungan saraf-saraf dalam badan seseorang. Antara simptom awalnya adalah seperti kebas-kebas.

2. Sakit Leher


Tidur posisi yang betul
Posisi tidur yang salah boleh menyebabkan anda sakit leher

Perasan tak bila anda tidur secara meniarap, anda akan memalingkan wajah anda ke kiri/kanan supaya anda dapat benafas?  Tanpa kita sedar, tindakan ini sebenarnya telah memberi tekanan kepada urat leher (seolah anda memulas tulang tengkuk) dan dalam masa yang sama menjejaskan struktur tulang belakang.

Pada awalnya mungkin anda tidak akan terasa kesakitannya namun, hari demi hari jika berterusan, ia boleh menyebabkan sakit leher yang kritikal.

3. Jejaskan Kesihatan Jantung  


Tanpa kita sedar juga, tidur secara meniarap boleh menjejaskan kesihatan jantung  kerana oksigen kurang sampai kepada ke bahagian organ tersebut. Hal ini kerana, posisi tidur ini akan menyebabkan jantung terhimpit dan sukar untuk berfungsi dengan baik.

4. Jejaskan Kesihatan Otak


Posisi tidur yang baik
Tidur meniarap tidak baik untuk kesihatan otak anda


Tidur dengan posisi ini juga tidak baik untuk kesihatan otak anda. Ini kerana keadaan hidung yang berada dekat dengan bantal menyebabkan gas karbon dioksida yang dihembuskan akan disedut semula. Gas ini akan menyebakan otak menjadi lembap & lambat berfikir.

5. Menghadkan Pergerakan Janin


Apabila anda berbadan dua, sudah pasti si ibu harus peka untuk mendapatkan waktu tidur yang cukup agar janin boleh membesar dengan sempurna. Tidur secara meniarap ketika hamil adalah tidak membahayakan bayi atau ibu namun, berat yang semakin bertambah pada bahagian perut tetap akan memberi kesan pada stuktur tulang belakang si ibu.

Bahkan janin atau bayi dalam perut jika akan berada dalam kedudukan yang lebih selesa jika ibunya tidak tidur meniarap.

TIDUR YANG DISYORKAN DALAM ISLAM.


Tidur yang terbaik adalah dengan kedudukan mengiring ke kanan kerana paru-paru kiri lebih kecil daripada paru kanan. Ini menyebabkan jantung menanggung benda yang lebih ringan.

Hati juga akan dalam kedudukan tetap stabil dan tidak tergantung. Perut akan bertenggek di atasnya dengan baik. Ini memudahkan untuk mengosongkan makanan dari perut selepas proses penghadaman.

Tidur meniarap adalah dilarang oleh Islam. Abu Hurairah r.a telah meriwayatkan hadis dari Rasulullah s.a.w . Baginda melihat seorang lelaki meniarap. Lalu baginda bersabda:


Posisi tidur penghuni neraka
Tidur meniarap dilarang dalam Islam

Anda ada masalah tidur malam? 

Susah tidur malam?
Selalu pening & sakit kepala sampaikan nak tidur pun susah?
Perkenalkan Herba B-Cleansing!

Dapatkan SEGERA untuk melegakan sakit kepala anda.

masalah sakit kepala
Penyelesaian untuk sakit kepala anda!



Anda juga mungkin berminat artikel ini :-

1. KERANA 2 KOTAK ROKOK SEHARI....

2. ANDA TIDAK BOLEH MENDERMA DARAH JIKA..??

3. ANDA SERING SAKIT DADA? SILA AMBIL PERHATIAN!


No comments: