HTML

Saturday, January 6, 2018

BEBAS DARI DIABETES DENGAN 4 CARA INI!

Cegah diabetes
Tanda-tanda Diabetes


Tahukah anda? 


Jika anda mempunyai masalah Diabetes anda sebenarnya berisiko tinggi untuk penyakit jantung. Tetapi berita baiknya, anda boleh menurunkan kolesterol "jahat" dan meningkatkan kolesterol HDL yang baik. Bagaimana caranya? Anda hanya perlu membuat beberapa perubahan mudah.

Ketahui lebih lanjut tentang KOLESTROL di SINI. 



LANGKAH PENCEGAHAN DIABETES! 


1. Kawal Berat Badan



Cegah diabetes
Kawal berat badan anda


Berat badan adalah punca utama diabetes jenis 2. Sekiranya anda berlebihan berat badan, anda menjadi 20 hingga 40 kali lebih tinggi mendapat kencing manis daripada orang yang berat badan normal.

Oleh itu, menurut Sarah Samaan, seorang kardiologist, b
ersenam sekurang-kurangnya 2 1/2 jam seminggu cukup untuk meningkatkan HDL. Selain itu, anda juga perlu menurunkan berat badan anda sehingga ia berada di tahap ideal. Kehilangan berat badan sebanyak 7 - 10 peratus daripada berat badan semasa anda boleh mengurangkan separuh daripada risiko mendapat diabetes jenis 2. 



2. Kurangkan minuman manis.



Elak penyakitt kencing manis
Kurangkan pengambilan minuman manis


Dalam Kajian Kesihatan Jururawat II, wanita yang minum 1 cawan atau lebih minuman manis setiap hari mempunyai risiko 83 peratus lebih tinggi untuk diabetes jenis 2, daripada wanita yang minum minuman manis kurang daripada sekali sebulan.


Kenapa minuman manis boleh mencetuskan diabetes?

Hal ini boleh dikaitkan dengan penambahan berat badan. Dalam kajian di atas, wanita yang minum lebih banyak minuman manis mengalami peningkatan berat badan daripada wanita yang mengawal pengambilan minuman manis.

Walau bagaimanapun, pengambilan minuman manis bukanlah punca utama penambahan berat badan seseorang. Oleh itu, anda perlu merancang pengambilan makanan yang sihat dengan kuantiti yang sesuai. (mengikut piramid makanan)


3. Kawal pengambilan makanan. 


Gantikan sumber lemak jahat kepada sumber lemak yang baik.

Pengambilan lemak dalam makanan juga akan mempengaruhi masalah diabetes. Sebaiknya, anda perlu perbanyakkan pengambilan lemak baik yang boleh diperolehi daripada minyak sayuran, kekacang & bijiran. Makanan jenis ini boleh membantu untuk mencegah penyakit diabetes. 

Lemak tepu, didapati terutamanya dalam daging merah dan produk tenusu, meningkatkan kolesterol dan lipoprotein berkepekatan rendah (LDL), kolesterol "buruk". Sebagai peraturan, anda harus mendapat kurang daripada 7 peratus kalori harian anda dari lemak tepu. Pilih potongan daging yang lebih kecil, tenusu rendah lemak dan lemak tanpa monounsaturated yang boleh didapati dalam minyak zaitun untuk pilihan yang lebih sihat.

Pengambilan Serat (fiber)

Terdapat dua jenis serat yang larut dan tidak larut. Kedua-duanya mempunyai manfaat kesihatan jantung, serat larut juga membantu menurunkan tahap LDL anda. Anda boleh menambah serat larut dalam diet anda dengan memakan oat , buah-buahan, kacang-kacangan,, dan sayur-sayuran.

4. Hentikan Merokok Sekarang



TIPS ELAK KENCING MANIS
Setiap sedutan membawa maut!

Untuk pengetahuan anda, seorang perokok dianggarkan 50 peratus lebih terdedah kepada penyakit Diabetes daripada bukan perokok. Jika anda merokok, hentikan. Berhenti merokok mungkin meningkatkan tahap kolesterol HDL anda. Dan manfaatnya tidak berakhir di sana. 

Dalam masa 20 minit berhenti, tekanan darah dan kadar jantung anda akan berkurang. Jika anda berhenti meroko dalam tempoh satu tahun pula, risiko penyakit jantung adalah separuh daripada perokok. Manakala, dalam tempoh 15 tahun, risiko penyakit jantung anda adalah sama dengan seseorang yang tidak pernah merokok. 


CEGAH SEBELUM PARAH



Kencing manis
PILIH GAYA HIDUP SIHAT


Oleh itu, pencegahan kencing manis amat penting jika anda sudah mempunyai faktor risiko penyakit ini, seperti berat badan berlebihan atau mempunyai ahli keluarga yang diabetes.

Seperti yang dijelaskan, satu cara untuk mencegah diabetes memberi tumpuan kepada pemakanan yang sihat, aktif secara fizikal, dan mengekalkan berat badan ideal. Tidak pernah ada kata terlambat untuk memulakannya. Buat perubahan yang perlu dari sekarang untuk mengelakkan sebarang kesan buruk pada masa hadapan.




Anda juga mungkin berminat dengan artikel ini :-

1. TIPS POWERFUL UNTUK BERHENTI MEROKOK!

2. ANDA SERING SAKIT DADA? SILA AMBIL PERHATIAN!

3. 7 PETANDA ANDA MUNGKIN MENGHIDAP KENCING MANIS!
Post a Comment