HTML

Saturday, October 28, 2017

APA ITU SERANGAN JANTUNG?

Elak serangan jantung
Jaga kesihatan jantung anda 



JANTUNG NORMAL



Tahukah anda bahawa saiz jantung adalah sebesar penumbuk kita sendiri dan ia merupakan otot yang paling kuat dalam tubuh? Jantung juga merupakan organ terpenting dalam tubuh kita kerana ia berfungsi untuk mengepam darah ke seluruh tubuh kita.

Secara normal, jantung kita akan berdegup kira-kira 70 kali seminit dalam keadaan berehat. Kadar degupan jantung akan bertambah apabila kita bergerak aktif ataupun dalam emosi yang agak kuat seperti marah, dalam ketakutan & sedang berlari.


SERANGAN JANTUNG

Serangan jantung akan terjadi sekiranya jantung tidak mendapat bekalan darah yang mengangkut oksigen secukupnya. Sebenarnya, jantung kita juga memerlukan oksigen & nutrien dan ia akan diperolehi melalui saluran darah yang disebut sebagai arteri koronari.

Maka, sekiranya aliran darah ke jantung terputus, kekurangan bekalan oksigen boleh menyebabkan kerosakan pada otot jantung. Apabila berlaku sumbatan secara tiba-tiba pada arteri ia dikategorikan sebagai serangan jantung.

Namun, sekiranya sumbatan tersebut hanya sebahagian dan aliran darah ke jantung berkurangan, seterusnya menimbulkan rasa sakit dada ia dikenali sebagai Angina.

Keadaan Angina ini tidak akan menyebabkan kerosakan kepada otot jantung. Namun, harus diingat bahawa ia merupakan amaran awal badan kepada kita bahawa keadaan ini boleh membawa kepada serangan jantung yang besar.


PENYEBAB SERANGAN JANTUNG



Penyebab UTAMA berlakunya serangan jantung adalah disebabkan oleh berlakunya sumbatan yang telah menghalang darah daripada mengalir ke jantung.


Apakah yang menyebabkan berlakunya sumbatan?



Aterosklerosis atau pengerasan arteri.


Alasan utamanya adalah berlaku pembentukan lemak pada dinding dalaman salur darah yang membekalkan jantung. Sumbatan ini akan menyebabkan saluran darah menjadi lebih sempit dan kurang fleksibel. Keadaan ini dikenali sebagai Aterosklerosis atau pengerasan arteri.

Pembuluh darah kemudian lebih cenderung untuk disekat oleh pembekuan darah. Apabila itu berlaku, saluran darah tidak dapat membekalkan darah ke jantung, lalu otot jantung akan menjadi rosak. Oleh itu, sangat penting untuk kita menjaga jantung kita sebaiknya. Jika anda tidak, anda meletakkan diri anda berisiko penyakit kardiovaskular (CVD).

Walau bagaimanapun, berita baiknya ialah 80% serangan jantung awal dapat dicegah. Diet yang sihat, aktiviti fizikal biasa, dan tidak menggunakan produk tembakau adalah kunci pencegahan. Memeriksa dan mengawal faktor risiko penyakit jantung dan strok seperti tekanan darah tinggi, kolesterol tinggi dan gula darah tinggi atau diabetes juga sangat penting.


Bagaimana Mencegah Serangan Jantung??


  • Mengamalkan cara pemakanan yang sihat & seimbang.

Mencegah Serangan Jantung
Piramid Makanan : Panduan makan cara sihat


Pemakanan seimbang adalah penting untuk jantung dan sistem peredaran yang sihat. Perbanyakkan pengambilan buah-buahan dan sayur-sayuran, biji-bijian, daging tanpa lemak, ikan dan kurangkan pengambilan garam, gula dan pengambilan lemak. Alkohol juga harus digunakan secara sederhana.

  • Lakukan Aktiviti Fizikal.

Sekurang-kurangnya 30 minit aktiviti fizikal biasa setiap hari membantu mengekalkan kecergasan kardiovaskular; Sekurang-kurangnya 60 minit pada kebanyakan hari dalam seminggu membantu mengekalkan berat badan yang sihat.


  • Jauhi Rokok!
Elak serangan jantung
Jauhi rokok untuk jantung yang sihat



Tembakau dalam setiap bentuk sebenarnya sangat berbahaya kepada kesihatan, tidak kiralah sama ada rokok, paip, ataupun tembakau yang dapat dikunyah. Pendedahan kepada asap tembakau terpakai juga berbahaya.

Risiko untuk mendapat serangan jantung akan mula jatuh selepas seseorang berhenti menggunakan produk tembakau. Risiko mendapat serangan jantung juga boleh turun sebanyak setengah selepas 1 tahun meninggalkan rokok.


  • Dapatkan khidmat nasihat & kaunseling


Aspek penting untuk mencegah serangan jantung adalah dengan menyediakan rawatan dan kaunseling kepada individu yang berisiko tinggi (mereka yang mempunyai risiko kardiovaskular 10 tahun sama atau lebih dari 30%) dan mengurangkan risiko kardiovaskular mereka.

  • Pemeriksaan Tekanan Darah

Punca serangan jantung
Pastikan anda lakukan pemeriksaan tekanan darah secara berkala


 Tekanan darah tinggi biasanya tidak mempunyai gejala, tetapi merupakan salah satu punca penyebab serangan jantung secara tiba-tiba. Sekiranya ia tinggi, anda perlu mengubah gaya hidup anda dengan cara mengamalkan diet yang sihat dengan kurangkan pengambilan garam dan meningkatkan aktiviti fizikal. Dan bagi sesetengah individu mereka mungkin memerlukan ubat untuk mengawal tekanan darah mereka.


  • Pemeriksaan kadar kolestrol


Meningkatkan kolesterol darah dan lipid darah yang tidak normal meningkatkan risiko serangan jantung. Kolesterol darah perlu dikawal melalui diet yang sihat dan, jika perlu, dengan ubat-ubatan yang sesuai.


  • Pemeriksaan gula dalam darah 

Punca serangan jantung
Diabetes meningkatkan risiko serangan jantung

 Gula darah meningkat (diabetes) meningkatkan risiko serangan jantung. Jika anda menghidap diabetes, sangat penting untuk mengawal tekanan darah dan gula darah anda untuk mengurangkan risiko serangan jantung.

Kesimpulannya, kita semua wajib menjaga kesihatan tubuh badan terutamanya jantung kita. Ingat, jantung kita tiada penggantinya. Oleh itu, mencegah adalah lebih baik dari merawat.





Anda juga mungkin berminat dengan artikel ini :-

1. Jantung Tiba-tiba Berdebar Laju atau Terlalu Perlahan? JANGAN Pernah Abaikannya!

2. Tanda-Tanda Sakit Jantung! Tua atau Muda Wajib Tahu.

3. "Inilah 6 gejala sakit jantung wanita wajib tahu"

No comments: