Friday, July 14, 2017

LAYAK KE SAYA MENDERMA DARAH??

Proses derma darah
Kempen Derma Darah sedang berjalan

Kempen Derma Darah Di Fakulti.



"Huda, hari ni ada kempen derma darah kat Fakulti kita, apa kata kita pun derma? Nak tak?"

"Ok juga tu, lagipun lepas kelas ni, kita dah takda kelas kan? Lepas habis kelas ni kita boleh pergi."

" A'ah, dah derma darah nanti kita boleh balik hostel da. Ok nanti lepas kelas kita pergi ya!"
.
.
.

"Eh, tadi aku jumpa Jiah dia dah derma darah dah. Dia cakap takda sakit pun derma darah tu"

"Oh ya ka? Kalau macam tu jom la kita jumpa nurse tu untuk daftar" 

" Ehh, kejap Huda. Tadi, Jiah cakap..sebelum kita pergi daftar, kita kena tengok dulu kriteria kita ni layak ke tak derma darah. Bukan semua orang layak derma darah laa.."

"Laa! Ya ke? Jadi macam mana nak tahu kita layak ke tak ni? Macam mana nak check?"

" Jiah cakap tadi, kita kena pergi kat booth sebelah kanan tu. Kat sana ada pameran tentang kriteria individu yang layak untuk derma darah. Jom kita pergi sana."



Jom derma darah
JOM DERMA DARAH!!



KRITERIA LAYAK MENDERMA DARAH




1. UMUR

  • Sekiranya anda berumur 17 tahun dan ke bawah, anda memerlukan kebenaran ibu bapa/penjaga sebelum menderma darah.
  • Berumur di antara 18-65 tahun untuk yang pernah menderma.
  • Berumur di antara 18-60 tahun untuk pertama kali menderma.


2. BERAT BADAN 

  • Berat badan anda mestilah mencecah 45 kg ke atas. Di bawah 45 kg anda tidak digalakkan untuk menderma darah. 


3. JUMLAH WAKTU TIDUR

  • Anda perlu dapatkan tidur sekurang-kurangnya 5 jam ke atas. Bagi elakkan anda pitam & pening kepala. 


4. REKOD KESIHATAN LAMPAU

  • Jika hendak menderma darah, anda kena memastikan anda tidak mempunyai sebarang penyakit.
  • Hubungan jenis sesama jantina (homoseksual).
  • Hubungan jenis dengan kedua-dua jantina (biseksual).
  • Hubungan jenis dengan pekerja seks komersial.
  • Bertukar-tukar pasangan seks.
  • Mengambil dadah secara suntikan.
  • Menjadi pasangan hubungan jenis kepada golongan di atas.



5. KHAS UNTUK WANITA

  • Pastikan anda tidak mengandung 
  • Pastikan anda tidak datang haid
  • Pastikan anda tidak menyusukan bayi


6. KALI TERAKHIR MENDERMA


  • Pendermaan darah terakhir adalah 3 bulan lepas.




Kempen derma darah
Golongan yang dapat dibantu dengan darah yang telah diderma



Nak Tahu Lebih Banyak Tentang Menderma Darah? Klik Kelayakan Pendermaan Darah



Anda juga mungkin berminat dengan artikel ini:-

1. Bagaimana Makanan Boleh Bantu Hilangkan Stres Anda?

2. Tidur Lena? Banyak Kebaikan Yang Anda Tak Tahu!!

3. Bekerja keras, Jangan Sampai Kesihatan Terabai.









Post a Comment