Friday, June 30, 2017

TANDA-TANDA SAKIT JANTUNG! TUA ATAU MUDA WAJIB TAHU.


Sakit dada, petanda serangan jantung
Sakit dada merupakan salah satu tanda serangan jantung. 


"Assalamualaikum kak, petang nanti kita hantar abah pergi hospital boleh tak?"

"Waalaikummussalam. Eh, kenapa dengan abah Zal? Abah sakit ker? Teruk ke?"

"A'ah. abah sakit kak. Mak kata, lepas balik dari surau solat Zohor tadi Abah kata dada rasa sakit, nafas rasa pendek. Tadi Zal tengok Abah pun, pucat je abah tu. "

"Ya Allah, betul ka? Habis tu, abah sekarang kat mana? Apasal tak bawa Abah pergi hospital sekarang??"

"Abah tak nak kak. Abah kata nak rehat, lepas rehat nanti ok la katanya. Tu yang mak pesan suruh call akak, kalau boleh petang ni balik awal sikit. Pujuk abah tu pergi hospital"

" Tak pa, Rizal pujuk abah, pergi hospital, Cakap kat abah, akak on the way balik rumah nak bawa abah pergi hospital. Akak risau, nanti abah terkena serangan jantung lagi sekali. Simptom-simptom yang Rizal bagi tahu tu pun, sama macam kali pertama Abah kena serangan jantung tahun lalu."

"Tu yang Rizal risau juga tu kak. Ok lah, saya pujuk abah dulu. Akak hati-hati drive ya"

"Ok Zal, nanti jangan lupa siapkan ubat-ubat abah juga tau. Manatau nanti Doktor tanya ubat yang abah makan."

"Ok kak, nanti Rizal siapkan semua tu. Assalamualaikum"


Serangan jantung
Serangan jantung: Tiga kali lebih tinggi punca kematian berbanding kanser!


Tanda-tanda sakit jantung

  • Lidah atau gusi menjadi bengkak atau sakit. Jantung mungkin bermasalah seperti lemak berlebihan, injap jantung lemah tau saluran koronari tersumbat
  • Kebas pada bahagian tangan kiri dan lengan. Jika sakit  yang dialami pada lengan tangan kiri berpanjangan, anda harus berhati-hati kerana anda  mungkin akan diserang sakit jantung dalam masa terdekat. Bagi wanita pula, sakit akan dirasa pada kedua-dua belah tangan. 
  • Lidah menjadi tegang dan terasa pendek
  • Perasaan menjadi risau yang berlebihan tanpa sebab.
  • Rasa sakit pada dada. Terasa seolah-olah dada dihempap sesuatu yang berat. 

Serangan jantung
Sakit dada seolah ada beban yang berat di atas dada 

  • Sakit pada tangan, lengan, tengkuk abdomen & rahang turut dirasa. Seterusnya, dada menjadi tidak selesa dan terasa seperti dipam angin dan terasa pedih.
  • Batuk tiba-tiba dan berpanjangan
  • Cepat & mudah merasa letih. Nafas menjadi pendek. 
  • Sering rasa loya & tidak mempunyai selera makan
  • Degupan jantung menjadi tidak menentu. 
  • Sering berpeluh walaupun hanya dalam keadaan rehat.
  • Sendi-sendi di kaki atau abdomen membengkak
  • Langsung tidak berdaya & keletihan. 
  • Kepala menjadi sakit & pening. Hilang keseimbangan.

Petanda serangan jantung.
Terasa sakit kepala & hilang keseimbangan badan.


Walau bagaimanapun, ketidakselesaan atau simptom-simptom ini mungkin berbeza mengikut
keadaan individu.


Rahang tidak selesa:
  • Berkemungkinan, anda akan merasa tegang pada sekitar bahagian bawah rahang pada salah satu atau kedua-dua belah bahagian. Rasa tidak selesa ini boleh merebak dari dada ke rahang anda..


Leher seolah-olah terbakar
  •  Leher terasa seperti dicekik dan seolah-olah terbakar di bahagian dalam leher. Seterusnya, rasa tidak selesa ini akan merebak dari dada ke bahu atau leher anda.


Sakit bahu
  •  Rasa tidak selesa pada bahagian bahu. Ia seolah-olah terasa berat.


Sakit belakang
  •  Sakit ini sering di rasai antara kedua-dua tulang belikat dan merebak ke bahagian belakang.



Petanda serangan jantung
Sering sakit belakang.


Rasa letih
  • Cepat berasa letih walaupun hanya melakukan aktiviti ringan seperti bejalan untuk mendapatkan air atau ketika hendak ke tandas.
  • Oleh sebab itu, mereka yang berisiko atau yang menghidap sakit jantung tidak disyorkan untuk melakukan aktiviti sukan yang berat.


Rasa Loya
  • Berasa loya & pening-pening juga adalah salah satu simptom serangan jantung. Kadang-kadang, peluh sejuk juga akan dapat dirasai. Dan seterusnya, merasa semput dan mengalami masalah kesukaran bernafas.




PERHATIAN!! 

Perhatikan tanda-tanda ini pada diri anda, sekiranya anda pernah/sedang mengalami tanda-tanda ini, JANGAN tunggu lagi, sila dapatkan pemeriksaan doktor! Sesungguhnya mencegah lebih baik dari merawat. 





Anda juga mungkin berminat dengan artikel ini:-





Post a Comment