Thursday, April 12, 2018

Sudahkah Anda Tahu Tentang Gejala & Pencegahan TIBI?


Pemeriksaan x ray
Pemeriksaan X-ray untuk melihat keadaan paru-paru pesakit

Beberapa hari ini Afira alami demam teruk, dan pagi ini dia pergi hospital untuk membuat pemeriksaan doktor. Suhu badan Afira diambil dan menunjukkan mencecah 39.7 celcius. Setelah menceritakan beberapa simptom yang dialaminya,  seperti demam & batuk, doktor mencadangkan Afira membuat ujian saringan kerana disuspek TIBI.

Perkara pertama sekali yang perlu dilakukan adalah lakukan ujian darah. Afira pun pergi ke makmal untuk lakukan ujian darah. Seperti biasa, untuk mendapatkan darah, Nurse terpaksa suntik jarum ke lengan untuk mengambil darah. Takda lah sakit sangat pun. 

Selesai ambil ujian darah, satu lagi pemeriksaan yang perlu dilakukan, iaitu pemeriksaan kahak. Nurse pun berikan sebiji bekas yang kecil, untuk tujuan letakkan kahak di dalamnya. Afira mengambil masa yang agak lama untuk mengeluarkan kahak. Setelah selesai, Nurse berikan 2 lagi bekas kecil untuk di bawa balik. Rupanya, Afira perlu menghantar 2 lagi sampel kahak keesokan harinya. 

Selesai bab kahak, Afira perlu lakukan ujian x-ray pada bahagian dada pula. Ini bertujuan untuk check keadaan paru-paru. Setelah selesai semua ujian, barulah doktor benarkan untuk balik dan datang semula keesokan harinya untuk menghantar sampel kahak & mengambil keputusan ujian TIBI. 


*********



bakteria mycobacterium Tuberculosis
Bakteria Mycobacterium Tuberculosis yang berwarna merah & hanya boleh dilihat menggunakan mikroskop

Apa itu TIBI? 


Tibi atau TB merupakan singkatan kepada Tuberculosis merupakan penyakit berjangkit tertua di dunia yang disebabkan oleh bakteria Mycobacterium Tuberculosis. Ramai yang menggelar tibi sebagai penyakit batuk kering.

Tibi merupakan sejenis penyakit berjangkit yang boleh membawa maut jika tidak dirawat dan telah diternui oleh Dr. Robert Koch pada 24 Mac 1882 di Jerman, berwama merah, halus dan hanya boleh dilihat menggunakan mikroskop.

Dianggarkan 90 peratus daripada kuman tibi biasanya menyerang paru-paru atau dikenali sebagai tibi pulmonari. Walau bagaimanapun, melalui peredaran darah, iajuga boleh merosakkan bahagian lain tubuh badan manusia seperti buah pinggang, kulit, mata, kelenjar leher, tulang,otak dan lain-lain.

Gejala TIBI:


  • Batuk berkahak melebihi dua minggu atau lebih
  • Kahak berdarah
  • Demam berpeluh pada waktu petang atau malam
  • Mengalami sakit dada khususnya apabila batuk atau menghela nafas panjang
  • Hilang selera makan
  • Berat badan menyusut
  • Mudah letih dan lemah badan

Golongan Yang Berisiko Tinggi Dijangkiti Tibi:


  • Bayi, kanak-kanak, dan golongan tua;
  • Pesakit yang menghidap penyakit yang boleh mengurangkan daya ketahanan badan seperti penghidap penyakit HIV, pesakit kencing manis, pesakit buah pinggang tahap akhir (end stage renal failure) atau pesakit penyakit kanser;
  • Pesakit yang mengambil rawatan steroid atau rawatan yang menrendahkan tahap daya ketahan badan seperti pesakit yang telah menjalankan pemindahan organ, pesakit Systematic Lupus Erythemotosus SLE/rheumatoid, Crohn’s, Ulcerative Colitis, psoriasis dan sebagainya;
  • Pesakit yang sedang mengambil rawatan kemoterapi.


Langkah-Langkah Kawalan Dan Pencegahan:

  • Bayi yang baru lahir perlu mendapatkan pelalian BCG untuk mencegah daripada jangkitan TB. Suntikan imunisasi BCG diberikan di kemudahan kesihatan kerajaan dan swasta. Dan untuk pengetahuan, Suntikan BCG yang diberikan adalah percuma di kesihatan klinik dan hospital kerajaan di Malaysia untuk semua bayi yang baru lahir.
  • Sesiapa yang batuk selama dua minggu atau lebih, perlu SEGERA berjumpa doktor untuk pemeriksaan sapuan kahak untuk mengesan jangkitan kuman TB.
  • Jika disahkan sebagai pesakit TB, dapatkan RAWATAN dengan segera untuk mengubati penyakit TB dan mencegah penyakit TB daripada menjangkiti ahli keluarga atau mereka yang rapat dengan pesakit.
  • Ahli-ahli keluarga atau mereka yang rapat, atau tinggal serumah dengan pesakit TB juga perlu menjalani pemeriksaan lanjut di klinik kesihatan atau hospital berdekatan.

Rawatan TIBI
Hentikan TB


ANDA MUNGKIN BERMINAT DENGAN ARTIKEL INI:-





Tuesday, April 3, 2018

SAKIT KEPALA YANG TERUK? KENALI GEJALA VERTIGO.


gejala vertigo
Penyakit Vertigo menyebabkan kepala menjadi sakit


Iqa: Syikin, kau tak pergi kerja ke hari ini?

Syikin: Aku rasa nak ambil MC la hari ni. Aku rasa pening sangat, sakit kepala. 

Iqa: Eh, ye ker? kau dah makan ubat ke?

Syikin: Aku dah makan ubat pagi tadi, tapi tak ada rasa perubahan. 

Iqa: Bila lagi kau mula rasa sakit ni? Semalam kau ok jer kan?

Syikin: Itu la pasal. Semalam ok jer. Pagi tadi, masa nak bangun solat subuh tu, aku rasa kepala aku sakit sangat, pening sampai rasa macam nak muntah. 

Iqa: Ish, risau pula aku dengar. Kau dapat bangun tak Syikin? Jom aku hantar pergi klinik. 

Syikin: Aku tak larat nak berjalan sekarang ni Iqa, serius aku rasa keadaan sekeliling macam berpusing, bila bangun aku jadi tak seimbang dan nak jatuh. 

Iqa: Entah-entah kau ni alami Vertigo tak? 

Syikin: Vertigo? Apa tu, tak pernah dengar lah. 

Iqa: Tak apa, kau rehat dulu, aku nak pergi bersiap lepas tu aku bawa kau pergi klinik. Nanti doktor boleh jelaskan apa itu vertigo kat kau. 
.
.
.
.

Siapakah yang mudah terdedah kepada Vertigo?


Vertigo meningkat dengan peningkatan umur dan adalah kira-kira dua hingga tiga kali lebih tinggi di kalangan wanita berbanding dengan lelaki.

  • Melibatkan 2.5% daripada penduduk umum (US) (Hain 2009)
  • 1 daripada 5 orang dewasa yang terlibat (Yardley 1998)
  • Gejala yang biasa bagi pesakit yang melebihi 65 tahun (65%)

Jenis-Jenis Penyakit Vertigo

  • Vertigo Ocularis; rasa berpusing-pusing akibat gangguan saraf di sekitar organ mata.
  • Vertigo nocturna; pesakit berasa seolah-olah akan terjatuh semasa hendak tidur.
  • Vertigo laryngea; tubuh rasa berpusing-pusing akibat daripada serangan batuk.
  • Vertigo epileptica; keadaan berpusing setelah mengalami serangan sawan.
  • Vertigo positional; serangan vertigo mendadak yang menyerang kurang dari satu minit. Pencetusnya seperti perubahan posisi kepala ketika seseorang itu berpaling ke belakang atau ketika berbaring, bangun dan berguling di tempat tidur.

PETANDA VERTIGO


gejala vertigo
Telinga kerap bunyi berdesing

gejala vertigo
Keadaan sekeliling terasa bergoyang

gejala vertigo
Badan berpeluh walaupun dalam keadaan rehat 

petanda vertigo
Terasa mual & muntah-muntah kerana pening

penyakit vertigo
Kepala terasa amat sakit

petanda vertigo
Keadaan sekeliling terasa berpusing laju

vertigo
Kedudukan badan terasa tidak seimbang


JIKA TERJADI SERANGAN VERTIGO

  • Anda cuba bertenang, baring dan berehat. 
  • Cuba pejamkan mata sambil ambil nafas dalam-dalam. Cari posisi yang selesa untuk berehat sama ada duduk atau berbaring.
  • Cuba meminta pertolongan sesiapa yang berdekatan. Bila terasa mual dan ingin muntah, teruskan sahaja.
  •  Jangan kerap melakukan gerakan secara tiba-tiba. Cuba berehat sepenuhnya.
  • Buka mata perlahan-lahan dan dalam gerakkan kepala dengan perlahan. Sekiranya masih lagi berasa pusing, berehat kembali pejamkan mata dan minta pertolongan untuk ke klinik.

Saturday, March 24, 2018

5 PENGGUMPALAN DARAH YANG BAHAYA DALAM TUBUH KITA.



simptom darah beku
Hati-hati darah beku


Penggumpalan Darah di Paru-Paru

Penggumpalan darah di paru-paru biasanya bermula di pembuluh bahagian dalam pada tangan atau kaki. Gumpalan tersebut kemudian pecah dan mengalir ke paru-paru. Jika itu terjadi, anda boleh mengalami masalah yang dikenali sebagai  Embolisme Pulmonari.

Saiz gumpalan darah yang tersumbat, kebanyakkannya cukup kecil sehingga dianggap tidak dapat menyebabkan bahaya. Namun, sekecil manapun saiznya, gumpalan tersebut akan tetap dapat merosak paru-paru.



Simptom darah beku
Darah beku di paru-paru



Antara gejala untuk Embolisme Pulmonari adalah seperti berikut:
  • Sesak nafas / sukar bernafas
  • Sakit dada
  • Batuk (batuk kering/berkahak/ berdarah)
  • Berpeluh
  • Pening
  • Jantung berdegup laju
  • Hujung jari & bibir membiru


Penggumpalan Darah di Jantung

Penggumpalan darah yang terbentuk di sekitar jantung dapat menyebabkan terjadinya serangan jantung. Ini kerana, penggumpalan tersebut akan mempengaruhi pergerakan oksigen ke otot-otot jantung, sehingga mengakibatkan serangan jantung. 

Penggumpalan darah ini juga akan mengakibatkan tekanan darah rendah dan anda  akan mengalami pening atau pengsan. Jadi, anda perlu ambil tindakan segera jika mengalami gejala-gejala seperti berikut:

  • Rasa sakit di dada dan lengan
  • Berpeluh
  • Sukar bernafas


Penggumpalan Darah di Perut


Simptom darah beku
Darah beku di Perut


Gumpalan darah boleh terbentuk dalam urat yang mengalirkan darah dari usus. Gumpalan ini boleh disebabkan oleh masalah seperti diverticulitis atau penyakit hati.

Bagaimana kita boleh tahu terjadinya penggumpalan darah di perut?
Perhatikan gejala-gejala berikut dan dapatkan pemeriksaan doktor :

  • Mual atau muntah
  • Rasa sakit parah di perut setelah makan
  • Cirit-birit
  • Najis berdarah
  • Perut terasa kembung


Penggumpalan Darah di Otak
bahaya darah beku
Darah beku di Otak

Gumpulan darah di otak mungkin disebabkan oleh  lemak di dinding saluran darah yang mengalirkan darah ke otak. Atau kadang-kadang, mereka dibentuk oleh perlanggaran kepada kepala yang mencetuskan gegar otak.

Atau ada kemungkinan, penggumpalan darah terbentuk di bahagian lain badan-contohnya dada atau leher-kemudian memasuki aliran darah dan mengalir ke otak. Jika ini berlaku, ia boleh menyebabkan strok! Oleh itu, jika anda alami gejala di bawah, segera dapatkan pemeriksaan doktor.


  • Sakit kepala
  • Gangguan pada penglihatan
  • Gangguan pada kemampuan berbicara
  • Kejang pada sebelah badan
  • Tubuh terasa lemah

Penggumpalan Darah di Ginjal



Darah beku di ginjal
Darah beku di Ginjal


Penggumpalan darah  di ginjal boleh menghalang proses pembuangan limbah dari dalam tubuh. Hal ini dapat menyebabkan tekanan darah tinggi atau bahkan gagal ginjal! Oleh itu, anda perlu berhati-hati dan jika anda mengalami gejala-gejala berikut sila lakukan pemeriksaan doktor.
  • Rasa sakit di samping perut, di kaki, atau di paha
  • Ada darah di urin
  • Demam
  • Mual atau muntah
  • Tekanan darah tinggi
  • Kaki tiba-tiba bengkak parah
  • Kesukaran bernafas



Anda juga mungkin berminat dengan artikel ini:-




Thursday, March 15, 2018

APA YANG PERLU DILAKUKAN KETIKA ANAK ANDA DISERANG SAWAN?

gejala sawan
Sawan juga dikenali sebagai Epilepsi

Tengah hari itu, seperti biasa aku menjaga 20 orang kanak-kanak yang sedang bermain di Taska Harmoni ini. Tiba-tiba, seorang kanak-kanak menarik tangan ku dan dalam keadaan cemas dia berkata, "cikgu, Aiman jatuh, cepat cikgu." 

 Aku berlari mengikut Ain. Tiba di tempat kanak-kanak tersebut bermain, Aku terkejut melihat keadaan Aiman yang dalam kekejangan, pergerakan mata hitam ke atas, air liur meleleh, seluarnya basah menandakan dia telah terkencing. Tanpa membuang masa, Aku memanggil cikgu-cikgu lain untuk membantu. 

Mujur, pengetua segera datang. Beliau segera menyuruh kami menelefon hospital berhampiran & ibu bapa Aiman. Sementara itu, beliau mengarahkan beberapa orang cikgu untuk membawa kanak-kanak lain masuk ke dalam bagi mengelakkan mereka merasa takut. Pengetua dan seorang lagi cikgu cuba untuk mengalihkan kedudukan Aiman yang berhampiran dengan kerusi. 

Setelah itu, pengetua memusingkan kepala Aiman bagi mengelak supaya mana-mana cecair boleh keluar dari mulutnya. Seterusnya, membuka beberapa butang baju & tali pinggang Aiman untuk memudahkan dia bernafas. Beberapa minit berlalu, Aiman kelihatan telah beransur pulih & sedikit tenang. 


Apa itu Sawan? 


Gejala Sawan
Pastikan anda dalam keadaan bertenang ketika serangan sawan terjadi. 

Sawan atau epilepsi adalah penyakit akibat daripada ketidakseimbangan rangsangan isyarat elektrik di dalam otak disebabkan kecederaan semasa atau selepas kelahiran, tumor atau demam ketika kanak-kanak atau jangkitan.


Punca Sawan?
  •  Pengaruh genetik. Sesetengahnya ada sejarah keluarga, atau genetik. Penyelidik mengaitkan beberapa jenis sawan dengan gen tertentu.
  •  Trauma di kepala yang dialami semasa kemalangan atau kecederaan trauma lain.
  •  Gangguan perubatan. Penyakit seperti strok atau serangan jantung.
  •  Demensia adalah punca utama sawan di kalangan orang dewasa lebih tua.
  • Penyakit - meningitis, AIDS dan virus ensefalitis juga boleh menyebabkan sawan.
  •  Kecederaan pranatal. Sebelum lahir, bayi terdedah kepada kerosakan otak disebabkan jangkitan daripada ibu, pemakanan atau kekurangan oksigen. Kira-kira 20 peratus sawan kanak-kanak berkaitan dengan cerebral palsy atau masalah neurologi lain.
  •  Masalah pembangunan. Kadang-kala ia dikaitkan dengan gangguan perkembangan, seperti Autisme dan Sindrom Down.


Gejala-gejala


  • Tidak sedarkan diri
  • Menghentikan aktiviti yang dilakukan untuk beberapa saat dan merenung atau berkelip-kelip mata,
  • Bola mata yang berputar ke atas.
  • Bibir yang membiru dan memucat serta pelelehan air liur.
  • Sentakan kepala dan anggota badan yang ganas dan berulangan selama 3-5 minit.
  • Apabila sedar semula, seseorang itu mungkin mengalami kehilangan ingatan
  • Jangka masa yang pendek, sakit kepala dan mudah tersinggung dll.

INILAH 6 LANGKAH ANDA HARUS LAKUKAN 
Anak anda sering mengalami serangan sawan  di rumah? Tiba-tiba sahaja diam, hilang kesedaran, kaki tangan kejang, keras dan tersentak-sentak? Sekiranya anak anda diserang sawan, inilah 6 langkah anda HARUS lakukan. 
Langkah 1: Bertenang dan jangan panik.
Ini paling penting. Ramai orang takut apabila mereka melihat seseorang mengalami kekejangan atau serangan sawan. Anda perlu membantu anak anda dengan tenang dan pesan orang lain di sekeliling bahawa segala-galanya adalah terkawal. 
Langkah 2: Mencegah kecederaan.
Jauhkan anak anda dari sumber bahaya. 

1. Jangan alihkan anak anda.

2. Alihkan anak anda hanya jika di dalam keadaan bahaya contohnya di tengah jalan atau tempat tinggi
3. Jauhkan anak anda dari benda-benda merbahaya
4.Cuba letakkan sesuatu yang lembut seperti baju atau selimut yang dilipat di bawah kepalanya.
Semasa serangan sawan itu berlaku, apabila tubuhnya kaku, dia mungkin berhenti bernafas dan menjadi biru. Ini kerana darah lebih banyak dihantar untuk melindungi organ-organ pentingnya, seperti apa yang berlaku ketika anak melompat ke dalam air sejuk. 

Tempoh ini biasanya ringkas dan selalunya tidak memerlukan CPR. Dia akan mula bernafas sebaik sahaja ototnya berehat. Jangan menahannya atau cuba menghentikan gerakannya.

Langkah 3: Perhatikan tempoh masa serangan sawan atau kekejangan berlaku.
Seboleh-bolehnya, perhatikan anak anda semasa sawan (turutan peristiwa, pergerakan badan dan anggota, tempoh masa sawan)

Sekiranya ia berlangsung lebih daripada lima minit, hubungi ambulans atau mana-mana bantuan kecemasan. Perhatikan sifat, kriteria dan panjang serangan sawan supaya anda dapat memberikan laporan yang tepat.

Langkah 4: Pusingkan anak anda dalam kedudukan mengiring


Rawatan sawan

Jika anak anda mempunyai makanan di dalam mulutnya, jangan cuba mengambil makanan itu, kerana ini sebenarnya boleh menyebabkannya tertelan lebih jauh ke dalam.
Cuba iringkan perlahan-lahan tubuhnya ke bahagian sebelahnya atau iringkan kepala ke tepi supaya mana-mana cecair boleh keluar dari mulutnya. 

Selain itu, pastikan saluran pernafasannya stabil dan terkawal. Longgar dan tanggalkan apa-apa di sekeliling lehernya untuk memudahkan pernafasan. Buka butang atau tali pinggang yang ketat.


Langkah 5: Jadilah ibu bapa yang ‘supportive’.
Kanak-kanak biasanya sembuh dari serangan sawan dengan sendirinya. Jika anak anda sudah boleh memahami dan bersekolah, terangkan kepadanya apa yang berlaku, dan berapa lama serangan itu berlaku. Anak anda mungkin mahu ditenangkan. Bantu dia tahu di mana dia berada dan apa yang sedang berlaku. Dia mungkin boleh mengalami situasi seperti buang air kecil atau besar ketika serangan berlaku tanpa disedari. Bantu dia untuk membersihkan.


Langkah 6. Selepas serangan sawan.
Sekiranya anak anda mengadu sakit di bahagian kepala, sakit otot atau lidah, beberapa ubat boleh membantu. Sekiranya dia mengalami kesakitan yang teruk, atau jika dia cedera semasa serangan berlaku, bawa dia untuk berjumpa doktor. 

Sekiranya anak anda mempunyai demam yang berkaitan dengan serangan itu, rujuk doktor di klinik atau hospital. Dia mungkin mempunyai jangkitan yang perlu dirawat.
JANGAN LAKUKAN INI! 
1.  Jangan letakkan apa-apa di mulut anak anda.
Meletakkan jari, sudu, atau apa-apa objek lain di dalam mulutnya boleh menyebabkan anak anda tercekik atau patah gigi, dan boleh juga menyebabkan jari digigit. 
2.  Jauhkan diri dari orang ramai.
Hanya satu atau dua orang diperlukan untuk pertolongan cemas. Tak perlu terlalu ramai. Ini boleh mengganggu proses rawatan kecemasan.
3. Jangan berikan air, makanan atau pil sehingga serangan sawan selesai.
Ini akan mengelakkan daripada anak anda tercekik. Dalam sesetengah kes, doktor mungkin telah menetapkan ubat-ubatan yang perlu digunakan pada masa serangan sawan itu; gunakannya seperti yang diarahkan. Periksa sama ada dia telah sedar dengan bertanya beberapa soalan mudah sehingga anak anda kembali kepada keadaan biasa.

Tanda-tanda Sawan/Epilepsi
Jangan sisihkan mereka yang mempunyai Epilepsi/Sawan

Monday, March 5, 2018

Apa Yang Anda Tahu Tentang Tekanan Darah Tinggi?

Masalah darah tinggi
Statistik penghidap darah tinggi di Malaysia


APA ITU DARAH TINGGI? 

Darah tinggi bermaksud apabila bacaan tekanan darah menunjukkan bacaan sistolik 140 mm/Hg atau lebih dan atau diastolik 90 mm/Hg atau lebih dan turut dibantu dengan pengambilan ubat darah tinggi.

Masalah TEKANAN DARAH TINGGI sebenarnya berpunca daripada makanan yang telah dimakan sejak bertahun-tahun lamanya & bukan disebabkan oleh makanan yang anda makan semalam.

Tekanan darah tinggi bukanlah satu penyakit, cuma ia merupakan satu simptom atau tanda bahawa keadaan dalaman badan anda sudah semakin tercemar dengan pelbagai bahan yang terkandung dalam makanan zaman moden ini.

LANGKAH PENCEGAHAN DARAH TINGGI


Pencegahan darah tinggi
Langkah pencegahan: Berhenti Merokok

Oleh itu, anda perlu mengambil langkah pencegahan untuk menurunkan tekanan darah anda & mencegahnya daripada terus bertambah. Antara langkah pencegahan yang digalakkan adalah, perubahan gaya hidup sihat termasuk menurunkan berat badan, bersenam lebih kerap, pengambilan makanan sihat, mengelakkan alkohol dan garam, berhenti merokok serta mengelakkan tekanan.

Bacaan normal untuk tekanan darah adalah pada 120 (sistolik) atau berapa banyak tekanan darah di dinding arteri apabila jantung berdegup, dan 80 (diastolik) yang diukur di antara denyutan nadi.

Anda nak lebih faham tentang Tekanan Darah Tinggi? 

Kalau nak info lanjut, jom tonton video DI SINI

Saturday, February 24, 2018

Apa Kaitan Ukur Lilit Pinggang dengan Kesihatan Anda?

obesiti
Kenapa penting ukur lilit pinggang? 


Apa Itu Ukur lilit pinggang?


Nisbah ukuran pinggang dan punggung (WHR - Waist to hip ratio) adalah kaedah penentu untuk mengetahui bentuk badan baik dan ideal bagi setiap orang. Caranya ialah membahagikan ukuran pinggang dengan punggung yang mana bagi wanita, ukurannya mestilah tidak melebihi 0.8 dan 1.0 bagi lelaki.

Sekiranya nisbah WHR melebihi tahap ditentukan di atas, bermakna bentuk badan kurang cantik walaupun BMI anda dalam lingkungan normal.


Penanda Aras Kesihatan Individu


Ramai sebenarnya yang tidak tahu bahawa selain berat badan, ukur lilit pinggang juga boleh menjadi penanda aras untuk tentukan tahap kesihatan kita. Hal ini kerana, kaedah yang mudah dan ia digunakan untuk menggambarkan taburan lemak dibahagian perut (abdominal fat).

Ia sangat berguna untuk orang yang mempunyai BMI yang normal dan mempunyai lebih berat badan. Hasil kajian Pusat Perubatan Southwestern Universiti Texas yang dilaporkan Reuters mengatakan, walaupun berat badan tidak bertambah, pakar perubatan berpendapat peningkatan ukuran pinggang boleh meningkatkan risiko penyakit jantung.


kepentingan ukur lilit pinggang
Bagaimana ukur lilit pinggang anda? 


Ini membimbangkan kerana peningkatan ukuran pinggang menandakan risiko mendapat pelbagai penyakit semakin tinggi. Tanpa kita sedari, kegemukan akan datang bersama peningkatan tekanan darah serta paras gula dan kolesterol yang secara tidak langsung mendekatkan kita kepada penyakit jantung atau strok.



Sindrom ini berlaku pada individu yang ukuran pinggangnya:


Ukuran Lilit Pinggang Maksimum:


Bagi lelaki = 88 hingga 94 cm (35.4 inci hingga 40 inci)
Bagi wanita = 80 cm (31.5 inci)


Tambahan, tekanan darah melebihi 130/85 mmHg, paras glukos melebihi 5.6 mmol/liter serta paras kolesterol tinggi melebihi 5.2 mmol/liter.

Selain itu, Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) juga telah menetapkan Indeks Jisim Badan (BMI) sebanyak 22 sebagai berat badan baik (tetapi 23 juga diterima). Ia bukan saja boleh menjadi pengukur kepada keseimbangan berat badan, sebaliknya menjadi penanda aras bagi kekerapan untuk tekanan darah tinggi.

Ini kerana kajian menunjukkan hampir 50 peratus individu yang mengalami masalah tekanan darah tinggi mempunyai BMI melebihi 30.



penurunan berat badan
Info KKM : Penurunan Berat Badan Sihat & Selamat


Realitinya penurunan timbangan berat badan yang tidak memudaratkan fungsi tubuh ialah dua hingga empat kilogram setiap bulan sahaja. Antara panduan yang diberikan untuk menimbang berat badan ialah menimbang menggunakan penimbang yang sama selain kiraan diambil pada waktu sama setiap kali yang mana paling baik ialah seminggu sekali saja.



Anda juga mungkin berminat dengan artikel ini:-

1. Betulkah duduk terlalu lama tidak baik untuk kesihatan??

2. KAJIAN TENTANG VAPE YANG ANDA WAJIB TAHU!

3. KANSER SERVIKS - APA YANG WANITA WAJIB TAHU?

Thursday, February 15, 2018

MANDI MALAM SEBABKAN PARU-PARU BERAIR??

MITOS MANDI MALAM
Mitos bahaya mandi malam

BAHAYA MANDI LEWAT MALAM? 


"Timahhhh, apasal mandi lewat ni? Jam 10 malam dah ni! 
Kan nenek selalu pesan, balik sekolah terus pergi mandi. Tak baiklah mandi lewat malam, 
nanti paru-paru kamu tu berair. Kamu nak ke sakit? "


Waktu kecik-kecik dulu, selalu kan kita dengar orang-orang tua marah jika kita mandi lewat malam.
Mereka sering ingatkan kita bahawa kerap mandi lewat malam boleh sebabkan paru-paru berair. Kononnya, liang roma akan terbuka dan akan menyebabkan air masuk ke dalam badan ketika mandi. Air yang berlebihan ini akan terkumpul di dalam paru-paru dan akhirnya menyebabkan paru-paru berair

TAPI BETULKAH??


Sebenarnya, mandi waktu malam TIDAK akan menyebabkan air masuk ke dalam tubuh dan berkumpul di paru-paru. Perkara ini hanyalah mitos semata-mata.

ALASANNYA? 

Alasan utamanya adalah, lapisan kulit kita merupakan lapisan yang tidak telap pada air. Dan liang roma juga tidak akan terbuka pada waktu malam.

Anda nak tahu lebih lanjut mengenai mandi malam ini? KLIK DI SINI !!


Anda juga mungkin berminat dengan artikel ini:-

1. ANDA TIDAK BOLEH MENDERMA DARAH JIKA..??


Thursday, February 8, 2018

Betulkah duduk terlalu lama tidak baik untuk kesihatan??

akibat duduk terlalu lama
Tahukah anda duduk terlalu lama bahaya untuk kesihatan?? 

DUDUK TERLALU LAMA??


Pernah tak anda duduk terlalu lama sehingga berjam-jam dan kaki anda mula terasa kebas? Akhirnya anda sedar bahawa kaki anda sudah tidak dapat bergerak lagi. 

Menakutkan bukan? Tapi kalau anda nak tahu itulah yang telah terjadi pada seorang budak lelaki di China. Akibat terlalu leka bermain game selama 20 jam, akhirnya dia menyedari kakinya tidak dapat bergerak. Menyedari keadaan itu, dia meminta bantuan rakannya & dia disahkan lumpuh separuh badan dari paras pinggang hingga ke kaki. 


ARTIKEL PENUH BACA DI SINI ⇒ https://goo.gl/qBvyy9

AKIBAT DUDUK TERLALU LAMA

Tahukah anda bahawa duduk terlalu lama boleh meningkatkan risiko kematian awal?

Dianggarkan bahawa 60-75 minit sehari senaman ringan diperlukan untuk mengimbangkan peningkatan risiko kematian yang dikaitkan dengan lebih daripada lapan jam sehari duduk. Jadi, jom ketahui beberapa kesan duduk terlalu lama.


1. Meningkatkan Risiko Diabetes

Wanita yang menghabiskan masa untuk duduk selama 7 jam sehari akan mempunyai risiko yang tinggi untuk menghidap diabetes jenis 2. Ini kerana, Insulin yang bertanggungjawab menjaga kestabilan gula akan menjadi kurang sensitif.

2. Risiko Obesiti


kesan duduk terlalu lama
Duduk terlalu lama menyebabkan masalah berlebihan berat badan

Individu yang duduk terlalu lama juga berisiko dengan Obesiti kerasa ketika duduk pergerakan seseorang sangat minimum. Oleh itu, pembakaran kalori dalam tubuh sangat kurang manakala, tenaga yang sepatutnya digunakan hanya ter"simpan".

3. Masalah Jantung

Kalau anda nak tahu, duduk terlalu lama boleh menyebabkan otot hanya membakar sedikit lemak dan ini juga memperlambat peredaran darah. Maka secara tidak langsung, ia akan mengganggu organ jantung.

Orang yang memiliki kebiasaan duduk terlalu lama  juga lebih berpotensi terkena berbagai masalah kardiovaskular yang lain ini kerana lemak akan berkumpul di otot & pembuluh darah.

4. Mengganggu Postur Badan.

Kesan duduk lama
Duduk terlalu lama boleh sebabkan belakang anda sakit. 

Hal ini terjadi kerana, tulang belakang akan menahan badan kita ketika sedang duduk. Sehingga terjadi tekanan yang berterusan, lalu membuatkan tulang belakang kita semakin terbeban.

Di samping itu, ia juga boleh merosakkan sendi belakang. Ini kerana, sendi-sendi belakang badan kita tidak dapat bergerak dengan baik terutamanya sendi di bahagian pelvis. Akhir sekali, sendi kita dan sifat fleksibiliti berterusan terganggu.

5. Rasa kebas

Terlalu lama duduk juga boleh menyebabkan kebas & semut-semut. Ini kerana, keadaan badan yang statik dan kurang pergerakan selama beberapa jam, terutama pada bahagian kaki anda.

kesan duduk terlalu lama
JADI, ADAKAH ANDA MASIH MAHU DUDUK DALAM TEMPOH YANG LAMA? 

Anda juga mungkin berminat dengan artikel ini :-

1. 7 PETANDA ANDA MUNGKIN MENGHIDAP KENCING MANIS!

2. ATASI SAKIT BAHU ANDA TANPA PERLU KE HOSPITAL!

3. Inilah Cara Legakan Sakit Belakang Anda!

Friday, February 2, 2018

KAJIAN TENTANG VAPE YANG ANDA WAJIB TAHU!

kesan rokok & vape
Mana lebih selamat, Vape atau rokok? 

Vape vs Rokok


Vape atau e-rokok bukan lagi sesuatu yang asing dalam masyarakat kita.
Ramai perokok yang dulunya "berteman" dengan rokok kini telah beralih kepada vape kerana dikatakan vape ini lebih baik berbanding rokok.

Namun, adakah benar vape lebih sihat jika dibandingkan dengan rokok?
Adakah benar vape ini kurang memberi kesan bahaya kepada jantung jika dibandingkan dengan rokok?

Hasil Kajian Mengejutkan! 


Persoalan tersebut pasti menjadi tanda tanya kepada para penggemar vape kan?
Oleh itu, satu kajian mengenai kesan bahaya vape telah dijalankan oleh Moon-Shong Tang, profesor perubatan alam sekitar di Universiti New York (NYU) dan hasilnya sangat MENGEJUTKAN!!

Anda nak tahu hasil kajian tersebut?? 

KLIK DI SINI

berhenti merokok
Anda nak berhenti merokok? 



Anda juga mungkin berminat dengan artikel ini:-

1. KERANA 2 KOTAK ROKOK SEHARI.

2. TIPS POWERFUL UNTUK BERHENTI MEROKOK!

3. ROKOK VS JANTUNG !!

Saturday, January 27, 2018

SUKA TIDUR MENIARAP? UBAH POSISI TIDUR ANDA!


Posisi tidur salah jejaskan kesihatan
Bagaimana posisi tidur anda? 


PILIH POSISI TIDUR YANG PALING SELESA. 


Bila berbincang tentang posisi tidur, pasti setiap orang mempunyai posisi tidur yang berbeza-bezakan?

Posisi tidur akan dipilih mengikut keselesaan masing-masing. Pasti ada yang tidur mengiring di sebelah kanan, ada yang ke sebelah kiri pula & tak kurang juga ada yang suka tidur meniarap.

Bagaimana pula posisi tidur anda?

Posisi tidur yang bahayakan kesihatan
Tidur meniarap bahaya untuk kesihatan? 

KEBURUKAN TIDUR MENIARAP! 


Namun, ini BERITA KURANG BAIK untuk mereka yang suka tidur meniarap!

Ini kerana, menurut kajian saintfik, tidur meniarap (di atas perut) boleh menyebabkan LIMA risiko kesihatan yang akan melarat dan mendatangkan masalah lebih besar kepada kesihatan kita jika ia diteruskan.

1. Sakit Belakang/Masalah Tulang Belakang.


Bagi mereka yang suka tidur meniarap, mereka akan berisiko tinggi untuk mendapat sakit belakang & leher. Ini kerana, menurut pakar, tidur secara meniarap akan membebankan bahagian belakang dan tulang belakang. Ini kerana, berat badan seseorang akan tertumpu pada bahagian tengah tubuh. Oleh itu, sebaiknya anda perlu mengubah posisi tidur anda bagi mengelak sakit belakang.

Tekanan pada tulang belakang juga akan melemahkan badan anda. Sebab, apabila keadaan tulang belakang terjejas, kesakitan itu akan berjangkit ke bahagian tubuh yang lain kerana tulang belakang merupakan saluran kepada sambungan saraf-saraf dalam badan seseorang. Antara simptom awalnya adalah seperti kebas-kebas.

2. Sakit Leher


Tidur posisi yang betul
Posisi tidur yang salah boleh menyebabkan anda sakit leher

Perasan tak bila anda tidur secara meniarap, anda akan memalingkan wajah anda ke kiri/kanan supaya anda dapat benafas?  Tanpa kita sedar, tindakan ini sebenarnya telah memberi tekanan kepada urat leher (seolah anda memulas tulang tengkuk) dan dalam masa yang sama menjejaskan struktur tulang belakang.

Pada awalnya mungkin anda tidak akan terasa kesakitannya namun, hari demi hari jika berterusan, ia boleh menyebabkan sakit leher yang kritikal.

3. Jejaskan Kesihatan Jantung  


Tanpa kita sedar juga, tidur secara meniarap boleh menjejaskan kesihatan jantung  kerana oksigen kurang sampai kepada ke bahagian organ tersebut. Hal ini kerana, posisi tidur ini akan menyebabkan jantung terhimpit dan sukar untuk berfungsi dengan baik.

4. Jejaskan Kesihatan Otak


Posisi tidur yang baik
Tidur meniarap tidak baik untuk kesihatan otak anda


Tidur dengan posisi ini juga tidak baik untuk kesihatan otak anda. Ini kerana keadaan hidung yang berada dekat dengan bantal menyebabkan gas karbon dioksida yang dihembuskan akan disedut semula. Gas ini akan menyebakan otak menjadi lembap & lambat berfikir.

5. Menghadkan Pergerakan Janin


Apabila anda berbadan dua, sudah pasti si ibu harus peka untuk mendapatkan waktu tidur yang cukup agar janin boleh membesar dengan sempurna. Tidur secara meniarap ketika hamil adalah tidak membahayakan bayi atau ibu namun, berat yang semakin bertambah pada bahagian perut tetap akan memberi kesan pada stuktur tulang belakang si ibu.

Bahkan janin atau bayi dalam perut jika akan berada dalam kedudukan yang lebih selesa jika ibunya tidak tidur meniarap.

TIDUR YANG DISYORKAN DALAM ISLAM.


Tidur yang terbaik adalah dengan kedudukan mengiring ke kanan kerana paru-paru kiri lebih kecil daripada paru kanan. Ini menyebabkan jantung menanggung benda yang lebih ringan.

Hati juga akan dalam kedudukan tetap stabil dan tidak tergantung. Perut akan bertenggek di atasnya dengan baik. Ini memudahkan untuk mengosongkan makanan dari perut selepas proses penghadaman.

Tidur meniarap adalah dilarang oleh Islam. Abu Hurairah r.a telah meriwayatkan hadis dari Rasulullah s.a.w . Baginda melihat seorang lelaki meniarap. Lalu baginda bersabda:


Posisi tidur penghuni neraka
Tidur meniarap dilarang dalam Islam

Anda ada masalah tidur malam? 

Susah tidur malam?
Selalu pening & sakit kepala sampaikan nak tidur pun susah?
Perkenalkan Herba B-Cleansing!

Dapatkan SEGERA untuk melegakan sakit kepala anda.

masalah sakit kepala
Penyelesaian untuk sakit kepala anda!



Anda juga mungkin berminat artikel ini :-

1. KERANA 2 KOTAK ROKOK SEHARI....

2. ANDA TIDAK BOLEH MENDERMA DARAH JIKA..??

3. ANDA SERING SAKIT DADA? SILA AMBIL PERHATIAN!