Thursday, September 14, 2017

NAK TAHU TANDA-TANDA BUAH PINGGANG ROSAK?


Buah pinggang rosak
Contoh: Seorang pesakit sedang menjalani proses Dialysis


Teringat peristiwa semalam, ketika tengah menunggu giliran di panggil oleh nurse, aku duduk di ruangan menunggu di hadapan kaunter. Kelihatan ramai lagi pesakit menunggu giliran. "Nampaknya lambat lagi giliran aku ni", Munirah bermonolog sendiri. 

Tak lama kemudian, datang seorang kakak yang berumur lebih kurang 30-an duduk di kerusi kosong sebelah ku. Aku hanya melemparkan senyuman kepadanya, dan tumpukan perhatian semua pada drama korea di telefon pintar ku. 

Tiba-tiba kakak sebelah aku tu memecahkan kesunyian antara kami. Dia bertanya, aku sakit apa. Aku cuma jawab ringkas, demam panas dan kakak tu mengangguk. Aku pun cuba berlagak mesra, dengan bertanya, dia pun sakit ker? Dia balas, katanya temankan ibunya dan tengah menunggu ibunya selesai jalani rawatan. 

Rupanya, ibu kakak tu ada masalah buah pinggang. Dah hampir setahun, dah semua disebabkan ubat tahan sakit. 



sakit buah pinggang
Ubat tahan sakit

"Ibu akak memang senggugut dari zaman remaja lagi. Bila senggugut tu, memang tak dapat tahan sampaikan berpeluh & guling-guling kat lantai. Kadang memang tak larat nak berdiri." 




"Jadi, untuk kurangkan rasa sakit tu, ibu selalunya akan mengambil ubat PONSTAN 500 mg tu. Setiap kali senggugut, memang itulah yang akan dicari oleh ibu."


Akak tu sambung cerita lagi, 


"Tapi, suatu hari tu, ibu tiba-tiba mengadu, masa buang air kecil, air kencing ada darah. Ibu dah risau & terus ajak akak pergi hospital kerajaan. Bila dah sampai hospital, doktor kata nak buat pemeriksaan terhadap buah pinggang. Tak lama lepas tu, doktor sahkan, memang ibu ada masalah buah pinggang tahap 5. Doktor sarankan ibu jalani dialisis. Kami sekeluarga setuju. Jadi, ibu jalanilah dialisis sampai sekarang."


Aku yang mendengar cerita akak tu tetiba rasa takut. Sebab aku pun bila tengah-tengah nak datang bulan, akan senggugut juga. Cuma aku jarang ambil ubat tahan sakit, pernah pun cuma 3 kali jer. Lepas ni, memang kena lebih berhat-hati. 


JAGA BUAH PINGGANG ANDA SEBAIKNYA!

punca buah pinggang rosak
Perbezaan Buah pinggang sihat & rosak


Fungsi asas buah pinggang adalah sebagai penapis untuk membersihkan darah, memelihara keseimbangan garam dan mineral dalam tubuh dan mengawal tekanan darah. Apabila buah pinggang mulai rosak, lebihan cecair dan sisa buangan tubuh tidak akan dapat dikeluarkan dengan sempurna melalui air kencing.

Antara punca popular kerosakan buat pinggang adalah disebabkan oleh masalah diabetes atau kencing manis dan obesiti. Pengambilan makanan dan minuman manis/ berkarbonat juga antara penyumbang utama masalah ini.

Keadaan ini akan menyebabkan berlakunya pelbagai gangguan kepada fungsi tubuh dan akhirnya, pelbagai komplikasi mulai muncul secara berperingkat mengikut kadar kerosakan buah pinggang.

Tanda-tanda kerosakan buah pinggang


Apakah tanda-tanda awal penyakit buah pinggang? Ok, jom kita bincangkan di dalam artikel ini. Terdapat 9 tanda-tanda yang boleh diperhatikan untuk mengenalpasti buah pinggang yang bermasalah. Antaranya adalah:-


1. KEKERAPAN MEMBUANG AIR KECIL



Secara normalnya, kita akan membuang air kecil 4 hingga 6 kali sehari dan kebanyakkannya berlaku ketika siang. Kebiasaanya ia akan terjadi ketika kita meminum banyak air.

Cuba perhatikan kekerapan masa anda membuang air kecil. Adakah ia seperti biasa atau lebih kerap dari kebiasaan? 
Jika anda kerap membuang air kecil ketika waktu malam, anda harus berhati-hati kerana ia sering dikaitkan dengan kerosakan buah pinggang. Hal ini kerana, air kecil tidak dapat dibuang ketika waktu siang (aktif) dan membuangnya pada waktu malam (waktu rehat.)  

2. SERING LETIH & FIKIRAN TERGANGGU


Buah pinggang yang sihat akan menghasilkan hormon yang dikenali sebagai erythropoietin atau EPO. Hormon ini berfungsi untuk memberi signal kepada tubuh bagi menghasilkan lebih sel darah merah untuk mengangkut oksigen.
Apabila fungsi buah pinggang semakin merosot dan kekurangan fungsi hormon EPO, pengeluaran sel darah merah juga akan berkurangan. Kekurangan sel darah merah ini disebut sebagai anemia.


Akibatnya, otot dan otak akan mengalami masalah kekurangan sumber oksigen untuk berfungsi dengan baik. Hal inilah yang akan menyebabkan kita cepat penat dan secara tidak langsung, fungsi otak juga terganggu menyebabkan seseorang mudah lupa, pening dan cepat mengantuk.

3. KULIT KERING & GATAL PADA BAHAGIAN BADAN


simptom sakit buah pinggang
Kulit kering dan kegatalan


Salah satu fungsi utama buah pinggang adalah untuk mengawal keseimbangan mineral dalam tubuh. Ia akan melibatkan proses keseimbangan paras kalsium dan fosforus di dalam darah.
Kekurangan kalsium dalam darah menyebabkan kelenjar paratiroid yang terletak di leher untuk merembeskan hormon paratiroid. Hormon ini bertindakbalas melakukan mekanisma menyerap kembali kalsium daripada komposisi tulang untuk disalurkan ke dalam darah.
Oleh itu, penghasilan hormon paratiroid yang tinggi inilah yang akan menyebabkan masalah kulit kering dan kegatalan. Selain itu, kandungan fosforus yang tinggi dalam darah juga boleh menyebabkan kesan yang sama.
Penyebab lainnya, bahan buangan atau toksin yang terkumpul dalam salur darah di bawah kulit juga juga adalah penyumbang utama masalah kulit kering dan gatal.

4. TERASA SEPERTI ADA LOGAM PADA MULUT/ MUNTAH


Pernah tak anda terasa seperti ada logam di dalam mulut dan tidak dapat menelan makananPenting untuk anda tahu bahawa, ini merupakan tanda-tanda awal kegagalan buah pinggang. Ianya berlaku disebabkan oleh terkumpulnya sisa buangan di dalam darah. 


5. SEJUK SEPANJANG MASA


Keadaan sejuk ini adalah disebabkan daripada anemia yang dialami oleh pesakit.
Keadaan sejuk ini mungkan akan dialami sepanjang masa walaupun sebenarnya cuaca pada ketika itu panas.

6. KESUKARAN UNTUK BERNAFAS


secara lazimnya, mereka yang mengalami masalah buah pinggang juga akan berhadapan dengan masalah kesukaran bernafas.


Keadaan ini akan terjadi disebabkan badan kekurangan oksigen. Buah pinggang tidak dapat membantu dalam pengeluaran sel-sel darah merah yang berfungsi untuk mengangkut oksigen. Maka, kita akan kekurangan oksigen dan sukar untuk bernafas.


Selain itu, keadaan ini juga boleh terjadi jika terdapat cecair terkumpul di dalam paru-paru dan anda akan berasa sesak nafas.

7. SAKIT PADA BAHAGIAN BELAKANG


Ini adalah tempat terletaknya buah pinggang anda. Boleh jadi sakit belakang anda adalah berpunca daripada ketumbuhan yang terdapat di bahagian belakang dan menyebabkan rasa sakit pada buah pinggang anda. 

8. AIR KENCING BERBUIH/ BERDARAH/ KOTOR


Kencing berbuih
Buih menunjukkan terdapat protein pada air kencing.



Sentiasa perhatikan sebarang perubahan pada air kencing anda. Sekiranya terdapat buih pada air kencing anda itu menunjukkan terdapat protein pada air kencing anda. Ini disebabkan buah pinggang anda tidak dapat menapis protein yang muncul.


Selain buih, perhatikan juga sekiranya air kencing anda bertukar kepada warna keruh atau terdapat darah. Sekiranya, anda pernah merasa sakit apabila membuang air kecil adalah lebih baik sekiranya anda segera bertemu doktor.


berikut merupakan tanda-tanda terdapat masalah pada bahagian saluran kencing anda. Jika ia tidak dirawat, masalah-masalah ini boleh memudaratkan kesihatan anda suatu hari nanti.



9.BENGKAK PADA MATA / KAKI



Bengkak pada sekitar mata & pergelangan kaki adalah salah satu tanda yang sering terjadi pada individu yang mempunyai masalah buah pinggang. Hal ini terjadi kerana, keadaan buah pinggang yang tidak dapat menyingkirkan lebihan cecair dan garam sodium yang terdapat dalam darah secara keseluruhan.


tahap kerosakan buah pinggang
Tahap-tahap kerosakan buah pinggang


Anda juga mungkin berminat dengan artikel ini:-

1. Tips Penjagaan Buah Pinggang Anda!

2. Tangan Kerap Rasa Kebas?? Nak Tahu Apa Puncanya?
.
3. Jantung Tiba-tiba Berdebar Laju atau Terlalu Perlahan? JANGAN Pernah Abaikannya!

Tuesday, September 5, 2017

Tangan Kerap Rasa Kebas?? Nak Tahu Apa Puncanya?

Kebas bahagian tangan
Kerap kebas tangan sehingga mengganggu kerja harian

Dibedah kerana selalu rasa kebas...



Watie baru sahaja balik dari melawat anak buahnya Jiah yang baru membuat operation pada bahagian tangan. Apa yang terjadi?? Semuanya disebabkan oleh tangan Jiah yang sering rasa kebas terutama waktu malam dan bila cuaca sejuk. Kata Jiah keadaan itu memang mengganggu kehidupan sehariannya.

Pernah sekali, ketika Jiah sedang memasak, tiba-tiba tangannya terasa kebas dan pinggan terjatuh ke lantai. Jiah menceritakan situasi tersebut kepada suaminya dan, suaminya menyarankan agar Jiah bertemu doktor bagi mendapatkan rawatan. Selepas beberapa kali berjumpa doktor, akhirnya Jiah menjalani pembedahan saraf tangan atas nasihat doktor pakar.



Kebas Tangan
Saraf yang bergumpal dileraikan 


Menurut Jiah, pembedahan tersebut cuma ambil masa sekejap sahaja, katanya doktor akan melihat saraf-saraf yang ada dalam tangan, jika ada saraf-saraf yang bergumpal dan berkumpul sesama sendiri, maka doktor akan leraikan saraf-saraf tersebut.


Rasa Kebas Pada Hujung Jari, Tangan dan Kaki ??



Rasa Kebas Tangan
Rasa kebas tangan mengganggu kehidupan seharian

Jika ada saraf-saraf yang bergumpal dan berkumpul sesama sendiri, maka doktor akan leraikan saraf-saraf tersebut.. Keadaan ini kebiasaannya berlaku disebabkan oleh iritasi saraf atau saraf perifer terhimpit.

Rasa kebas boleh berlaku pada mana-mana bahagian badan dan cirinya bergantung kepada jenis dan lokasi saraf yang terlibat. Namun, kebiasaanya rasa kebas lebih kerap dirasai pada hujung jari, tangan, tapak kaki, lengan atas dan kaki.



Bagaimana rasa kebas berlaku?


1. Masalah urat saraf
  • Kecederaan pada saraf akibat kemalangan. 
  • Saraf perifer tertekan disebabkan oleh ‘Herniated Disc‘ atau oleh Osteophytes yang terbentuk akibat proses degeneratif.
  • Jangkitan pada saraf perifer  seperti kayap.
  • Carpel Tunnel Syndrome (saraf median tertekan di kawasan pergelangan tangan).
  • Kerosakan saraf akibat bahan toksik seperti, pengambilan alkohol dan rokok.


2. Gangguan pada saluran darah
  • Pemakanan tidak sihat, kurang bersenam, serta amalan tidak sihat seperti merokok dan pengambilan alkohol adalah antara punca penyempitan saluran darah
  • Keadaan ini menyukarkan proses aliran darah keseluruh tubuh
  • Salur darah di hujung kaki yang menyempit akan membuatkan seseorang itu akan berasa kebas, sejuk atau sakit di hujung kaki.
  • Keadaan ini sering terjadi kepada pesakit diabetes, tekanan darah tinggi, kolesterol tinggi dan strok.


3. Lain-lain
  • Kesan samping ubat, contohnya ubat penyakit Tuberculosis seperti Isoniazide.
  • Berlakunya kekurangan vitamin dalam badan seperti kekurangan vitamin B12.
  • Keadaan kebas juga boleh berlaku jika seseorang kekurangan darah, terlalu gemuk, wanita mengalami putus haid dan kadang-kadang orang yang kekurangan kalsium.


Apa yang perlu dilakukan jika terasa kebas ??



Dalam sesetengah situasi, rasa kebas adalah sesuatu yang tidak perlu dirisaukan. Contoh bila tertindih lengan semasa tidur. Keadaan itu menyebabkan kita merasa kebas disebabkan ketika lengan kita tertindih, urat saraf terganggu sehingga membuatkan aliran darah menjadi sempit.

Contoh lain apabila, kita duduk atau bersila terlalu lama, kita akan merasa kebas. Keadaan ini biasanya akan hilang apabila kita bangun dan bergerak. Kebas seperti dalam dua kes ini adalah normal.

Sekiranya ia berlaku, anda cuma perlu gerakkan anggota badan yang terasa kebas secara perlahan-lahan dan buat aktiviti regangan untuk melegakan rasa kebas yang dialami.



Senaman atau renggangan tangan
Renggangan tangan boleh dilakukan untuk meredakan rasa kebas 


Tetapi, anda digalakkan untuk berjumpa doktor sekiranya :-


  • Rasa kebas kerap berlaku dan berulang-ulang
  • Keadaan kebas yang dialami bertambah teruk
  • Kebas melibatkan kedua-dua bahagian badan
  • Kebas terjadi apabila anda melakukan aktiviti tertentu
  • Rasa kebas hanya pada hujung jari kaki dan tangan


Paling penting, sila berjumpa doktor dengan serta-merta, sekiranya anda berasa kebas dalam keadaan berikut:


  •  Anda baru mengalami kemalangan yang melibatkan bahagian kepala.
  • Anda juga mengalami gejala seperti lemah anggota , susah bertutur, pening dan sakit kepala yang datang secara tiba-tiba dengan teruknya






Anda juga berminat dengan artikel ini :-





Monday, August 21, 2017

Jantung Tiba-tiba Berdebar Laju atau Terlalu Perlahan? JANGAN Pernah Abaikannya!


Aritmia Jantung
Nadia dapat rasakan jantungnya berdegup sangat laju. 

Kejadian ini berlaku kira-kira 2 bulan yang lalu. Masa itu, Nadia tidur dan terbangun sekitar jam 3 pagi. Ketika hendak duduk dia dapat rasakan jantungnya berdegup sangat laju. Nadia pun panik. Beberapa saat selepas itu, dia mula merasa agak sukar bernafas. 

Nadia semakin panik namun tetap berusaha untuk mengatur nafasnya sambil melangkah ke bilik kakaknya untuk dapatkan bantuan.  Setelah beberapa kali mengetuk pintu, Sofia pun membuka pintu dan terkejut melihat Nadia terduduk lemah di hadapan pintu biliknya. 

Nadia kelihatan pucat dan termengah-mengah kerana cuba untuk mengatur nafasnya. Nadia menjelaskan keadaan yang dialaminya kepada Sofia. Sofia cuba memastikan sama ada Nadia merasa sakit pada bahagian dada atau jantungnya atau tidak. Nadia hanya mampu menggeleng kepala menandakan tidak. Sofia berasa sedikit lega.

Sofia menelefon sahabatnya yang merupakan seorang doktor untuk dapatkan bantuan. Tidak lama kemudian, doktor tiba di rumah mereka dan memeriksa tekanan darah Nadia. Doktor tersebut mengatakan tekanan darah Nadia tidak normal dan memberikan ubat penenang kepada Nadia. Doktor  juga menyarankan agar Nadia ke hospital untuk dapatkan pemeriksaan lebih lanjut. 

Keesokannya, Sofia & Nadia ke hospital untuk membuat pemeriksaan. Doktor melakukan pemeriksaan ECG pada Nadia, namun, hasil pemeriksaan mendapati degupan jantung Nadia adalah normal.

Selang dua minggu selepas itu, ketika Nadia sedang duduk membaca buku, jantungnya berdebar-debar dengan kencang seperti sebelumnya. Namun, kali ini ia terasa lebih dahsyat dari sebelumnya. Ini kerana, Nadia tidak mampu berjalan dan hanya mampu bersandar di kerusi sambil berusaha untuk mengatur pernafasannya. Kakinya juga terasa sejuk.

Nadia bernasib baik sebab Sofia kebetulan hendak ke dapur dan terlihat keadaanya yang kelihatan tidak bermaya bersandar di sofa. Tanpa berlengah, Sofia segera membawa Nadia ke hospital berhampiran. Tiba di hospital, Nadia sekali lagi menjalani pemeriksaan ECG untuk melihat degupan jantung Nadia. 


Rawatan Aritmia Jantung
Lakukan pemeriksaan doktor untuk mengenalpasti punca rasa berdebar. 


Setelah selesai pemeriksaan ECG tersebut, doktor menyarankan agar Nadia melakukan check-up secara menyeluruh. Setelah selesai pemeriksaan tersebut, doktor melakukan perbandingan hasil pemeriksaan pada jantung Nadia. Seterusnya, doktor dapat membuat keputusan bahawa Nadia sebenarnya mengalami Aritmia Jantung. 

Doktor, sempat menasihati Nadia supaya sentiasa amalkan gaya hidup yang sihat, kurangkan stres dan kawal cara pemakanan. Hal ini kerana, jantung Nadia masih dalam keadaan baik dan kadar kolestrol jahat dalam badan Nadia juga di tahap yang rendah. 



Apa sebenarnya Aritmia Jantung?

Pernah tak anda rasa degupan jantung anda tidak teratur? terlalu laju atau terlalu perlahan? Jika PERNAH, jangan lupa segera dapatkan nasihat doktor kerana anda mungkin mengalami ARITMIA JANTUNG. 

Aritmia jantung adalah keadaan degupan jantung anda menjadi tidak teratur. Sebenarnya, jantung normal akan berdegup mengikut ritma yang teratur, iaitu, berdegup perlahan ketika berehat manakala berdegup kencang ketika teruja dan ketakutan.

Di samping itu, Aritmia jantung yang paling kerap terjadi dikenali sebagai Fibrilasi Atrium (AF). Keadaan ini akan menyebabkan jantung anda berdegup secara tidak efektif. Hal ini terjadi kerana, terdapat darah bergumpal di dalam jantung. 

Gumpalan darah ini boleh naik ke bahagian otak dan boleh menyebabkan angin ahmar atau strok. Oleh itu, sekiranya perkara sedemikian terjadi, anda dinasihati untuk mengambil ubat pencair darah. Ubat ini bertujuan untuk mencairkan darah agar ia tidak bergumpal. 

AF biasanya terjadi kepada individu yang mempunyai penyakit jantung dan individu yang mempunyai tekanan darah yang tinggi kronik. Peningkatan hormon tiroid, pengambilan alkohol secara berlebihan juga boleh menyebabkan kerancuan degupan jantung. Namun, dalam kebanyakkan orang yang menghidap AF tiada punca yang ditemui.



Jenis Aritmia jantung
Perbandingan degupan jantung normal dan degupan jantung Aritmia

Jenis Aritmia?



  • Atrial Fibrillation = Menyebabkan timbulnya sejumlah bekuan darah kecil pada serambi jantung
  • Conduction Disorders = Jantung tidak berdegup dengan normal
  • Tachycardia = Jantung berdegup terlalu pantas
  • Bradycardia = Jantung berdegup dengan perlahan 



Gejala Utama AF



Perubahan rentak jantung normal dapat menyebabkan seseorang menjadi risau dan lemas. Seseorang juga berkemungkinan akan pengsan, sukar bernafas, berpeluh dengan banyak dan terasa sakit pada dada. Walau bagaimanapun, tidak semua tanda-tanda ini perlu dirisaukan. 

Namun, sekiranya ia terjadi pada seseorang yang memang mempunyai masalah jantung, anda dinasihati untuk segera berjumpa dengan doktor. 
  • Mudah letih
  • Denyutan jantung yang cepat dan tidak teratur
  • Berdebar di dada
  • Pening
  • Sesak nafas dan cemas
  • Lemah
  • Dalam keadaan keliru
  • Keletihan semasa bersenam
  • Sakit atau tekanan dada (Dinasihati untuk berjumpa doktor kerana risiko serangan jantung)


Pencegahan Aritmia



Aritmia dapat dicegah melalui langkah-langkah berikut ini:

  • Menghindari diri daripada stres. 
  • Mengamalkan cara pemakanan yang sihat 
  • Menjaga berat badan ideal. 
  • Mengurangkan pengambilan minuman keras dan berkafein. 
  • Tidak merokok 
  • Bersenam secara teratur 
  • Sentiasa mendapatkan nasihat doktor sebelum mengambil supplemen/ubat terutama ubat batuk yang mengandung zat stimuli yang menyebabkan jantung berdegup dengan cepat. 

Friday, August 11, 2017

Tekanan Darah Rendah atau Hipotensi.

Punca tekanan darah rendah
Kerap rasa pening & berpinar-pinar

Semalam selesai je Prof Ros habiskan kuliahnya, aku pun terus mengemas laptop di hadapan ku. Tak sabar rasanya nak balik hostel sebab badan rasa lemah. Kuliah yang Prof sampaikan pun sebenarnya aku tak faham sebab tak dapat fokus.

Bila aku berdiri jer, tiba-tiba badan rasa tak seimbang, berpinar-pinar, gelap dan akhirnya aku rebah. Tak ingat apa yang jadi selepas itu. Tapi, hari ni, sebaik saja aku sedar, aku nampak kawan baik aku, Lina ada duduk di kerusi tepi katil aku. 

Belum sempat aku tanya apa yang dah terjadi, Lina segera panggilkan doktor. Doktor pun datang dan check keadaan aku. Selesai semuanya, doktor bagi tahu, tekanan darah aku sangat lemah. 90/54 mmhg. Sebab tu, aku pengsan, pucat dan badan rasa tak bertenaga. Doktor arahkan aku untuk berehat dahulu sebelum balik ke hostel.  

Sebagai seorang pelajar yang tidak faham apa-apa tentang perubatan, aku pun bertanya pada doktor, kenapa aku boleh mengalami tekanan darah rendah ni. Doktor pun menjelaskan dari A hingga ke Z. 

Setelah mendengar penjelasan doktor, barulah aku faham, rupa-rupanya simptom-simptom seperti selalu rasa lemah & berpinar-pinar ketika bangun bukanlah disebabkan penat semata-mata tapi semuanya berpunca daripada tekanan darah rendah. 


Apa itu tekanan darah rendah??



Punca tekanan darah rendah
Apa itu tekanan darah rendah?

Tekanan darah bermaksud keupayaan darah menolak ke arah dinding pembuluh darah arteri ketika jantung mengepam darah. Tekanan darah diukur sebagai tekanan Sistolik (bilangan atas) dan Diastolik (bilangan bawah).

Tekanan darah sistolik adalah tekanan yang diukur semasa jantung berdenyut, ia akan menunjukkan tekanan maksimum ketika jantung berkontraksi. Manakala tekanan diastolik adalah tekanan yang diukur semasa jantung sedang rehat. Ia menunjukkan tekanan minimum jantung dalam keadaan rileks.

Untuk tekanan darah yang dikatakan sebagai tekanan darah normal adalah bila tekanan darah anda TIDAK lebih rendah dari 120/80 mmhg. Dan perlu diingat bahawa, tekanan darah seseorang tidak selalu sama dari satu waktu ke waktu lainnya. 


Agaknya Berapa Bacaan Yang Boleh dikategorikan sebagai tekanan darah rendah ?



bahaya tekanan darah rendah
Bacaan tekanan yang rendah.

Tekanan darah yang normal adalah antara 90/60 dan 140/90. Manakala, ukuran tekanan darah yang  dikategorikan sebagai RENDAH adalah di BAWAH 90/60Jika tekanan darah di atas 140/90 maka orang tersebut menderita tekanan darah tinggi atau hipertensi.

Misalnya, bila anda melakukan pemeriksaan tekanan darah pada hari ini dan tekanan darah anda adalah 120/80 mmhg manakala, keesokan harinya pula tekanan darah anda berbeza daripada hari pertama anda membuat pemeriksaan.

Antara ujian yang dilakukan oleh doktor kepada pesakit yang mengalami tekanan darah rendah ialah ujian darah untuk melihat kepada paras gula, kolesterol, hemoglobin, fungsi buah pinggang, ujian elektrokardiogram (ECG), echocardiogram iaitu ultrasound jantung, dan ujian tekanan (stress test).

3 Jenis Tekanan Darah Rendah


1. Tekanan Darah Rendah Orthostatic


Jenis tekanan darah rendah ini akan berlaku bila anda berubah posisi. Sama ada dari bangun kepada tidur atau duduk.  Penurunan tekanan darah ini akan menyebabkan anda berasa pening atau pitam. Ianya terjadi bila tubuh badan tidak dapat menyesuaikan tekanan pengaliran darah dengan cepat agar sesuai dengan kedudukan badan anda. 

Keadaaan ini biasanya akan berlaku hanya sekejap, dari beberapa saat ke beberapa minit selepas anda berdiri.


2. Tekanan Darah Rendah Neurally Mediated (NMH)

Keadaan ini berlaku apabila otak dan jantung tidak berkomunikasi dengan baik antara satu sama lain. Sebagai contoh, apabila anda berdiri untuk jangka masa yang panjang, darah mulai berkumpul di kaki anda.

Hal ini akan menyebabkan tekanan darah anda menurun. Dalam NMH, badan keliru dan memberitahu otak bahawa tekanan darah tinggi. Sebagai tindakbalas, otak melambatkan kadar denyutan jantung. Hal ini membuat penurunan tekanan darah yang lebih, menyebabkan pening  kepala dan rasa hendak pitam.


3. Tekanan Darah Rendah Teruk berkaitan dengan Shock

‘Shock’ adalah suatu keadaan yang boleh mengancam nyawa di mana tekanan darah turun begitu rendah sehingga otak, buah pinggang dan organ-organ penting yang lain tidak dapat bekalan darah yang cukup.

Siapa yang berisiko untuk mendapat Tekanan Darah Rendah?

Hipotensi boleh berlaku dalam kalangan individu dari pelbagai peringkat umur. Walau bagaimanapun, ada individu dalam kumpulan usia tertentu lebih cenderung untuk mendapat tekanan darah rendah yang tertentu. Seperti:-

✔ Orang tua lebih cenderung untuk mendapat hipotensi Ortostatik selepas makan
✔ Orang-orang yang mengambil ubat-ubatan tertentu, seperti ubat tekanan darah tinggi
✔ Orang-orang yang mempunyai gangguan sistem saraf pusat (seperti penyakit Parkinson)
✔ Individu yang mempunyai masalah/penyakit hati.
✔ Individu yang kurang bergerak (contohnya lumpuh) untuk tempoh masa yang lama
✔ Wanita hamil dan ia adalah perkara biasa dan akan pulih selepas bersalin
✔ Kanak-kanak dan remaja lebih cenderung memiliki tekanan darah rendah Neurally mediated   


Gejala Hipotensi

Tidak semua individu yang mengalami hipotensi akan mengalami gejala-gejala berikut. Namun jika tekanan darah cukup rendah, kemungkinan besar boleh menimbulkan gejala-gejala seperti berikut ini.

✔ Jantung berdebar kencang atau tidak teratur.
✔ Pusing.
✔ Lemas.
✔ Mual.
✔ Pengsan.
✔ Kehilangan keseimbangan atau merasa goyah.
✔ Pandangan kurang jelas.

Jika mengalami gejala hipotensi, sebaiknya anda segera duduk atau berbaring, minum air putih, dan menghentikan semua kegiatan yang sedang anda lakukan. Gejala biasanya akan segera hilang setelah beberapa saat.

Jika Anda sering mengalami gejala hipotensi seperti yang disebutkan di atas, segeralah bertemu doktor untuk membuat pemeriksaan tekanan darah anda.

Kesan tekanan darah rendah, antaranya:



Cara atasi tekanan darah rendah
Kerap pening & sakit kepala. 

✔ Pening/ Sakit Kepala
✔ Pengsan
✔ Sering rasa dahaga
✔ Sukar untuk fokus
✔ Mata berkunang – kunang
✔ Mual – mual
✔ Batuk
✔ Badan terasa dingin
✔ Kulit menjadi pucat dan lembap
✔ Pernafasan cepat dan pendek
✔ Sering merasa lelah


Bagaimana hipotensi dirawat?

Anda tidak memerlukan rawatan sekiranya anda tidak mempunyai apa-apa tanda dan gejala walaupun tekanan darah anda rendah. Sekiranya anda merasa pening atau hampir pitam, anda sepatutnya terus duduk atau baring. Letak kaki anda di paras yang sama dengan jantung anda atau duduk sambil meletak kepala di antara lutut.

Kalau masalah ini masih berkekalan, anda mesti segera berjumpa dengan doktor. 

Amalan yang disyorkan untuk mengurangkan terjadinya keadaan hipotensi:

✔ Minum banyak air sekiranya nyahhidrasi
✔ Menghadkan pengambilan alkohol
✔ Berdiri dengan perlahan
✔ Jangan silang kaki semasa duduk
✔ Elakkan berdiri terlampau lama pada satu tempat
✔ Tingkatkan pengambilan garam mengikut nasihat doktor
✔ Kurangkan pengambilan karbohidrat sekiranya anda selalu pening selepas makan


Diagnosis Tekanan Darah
Mengukur tekanan darah adalah cara yang tepat dan mudah untuk mendiagnosis hipotensi. Berikut adalah beberapa perkara yang perlu dilakukan sebelum mengukur tekanan darah untuk mendapatkan pengukuran tekanan darah yang betul.
  • Mengosongkan pundi kencing atau membuang air kecil.
  • Break sekurang-kurangnya 5 minit.
  • Tidak aktif dan tidak dalam bercakap.
Selain mengukur tekanan darah, terdapat beberapa cara atau ujian lain untuk mendiagnosis punca tekanan darah rendah akibat daripada keadaan tertentu atau penyakit, dan juga untuk menentukan rawatan yang sesuai, iaitu:



  • Elektrokardiogram (ECG). 
pencegahan hipotensi
Elektrokardiogram (ECG).
Ujian ini bertujuan untuk mengesan kelainan struktur jantung, masalah oksigen dan bekalan darah ke otot jantung, serta degupan jantung yang tidak teratur.

  • Echocardiogram.  
Hypotension
Echocardiogram.
Ujian ini menggunakan gelombang bunyi untuk menghasilkan imej struktur jantung dan fungsinya.

  • Ujian "stress". 
rawatan tekanan darah rendah
Ujian "stress"

Ujian ini dilakukan dengan membuat kerja-kerja jantung lebih sukar untuk menjadi lebih mudah mendiagnosis tekanan darah. Boleh dilakukan dengan berjalan di atas treadmill.

  • Ujian darah. 
Tekanan darah rendah atau hipotensi
Ujian darah

Ujian darah boleh dilakukan untuk memeriksa tahap hormon, dan jika pesakit mempunyai anemia atau kencing manis.