Saturday, January 20, 2018

KERANA 2 KOTAK ROKOK SEHARI...

Jauhi rokok
Setiap sedutan membawa maut


Adakah anda juga seorang perokok?


Wajib merokok dalam 2 kotak sehari.
Satu kotak ada 16 batang. Harganya lebih kurang RM 4 ringgit.
Itu dulu. Namun kini, banyak KESAN ROKOK yang terpaksa di tanggung.
Hanya semata-mata kerana dia MEROKOK, ini terjadi. 

Jika anda pun seorang perokok? Wajib baca!


Azman baru berusia 31 tahun. Pada hari ini dia sudah wajib untuk memakan ubat pencair darah iaitu ‘warfarin' dan juga ubat untuk membetulkan ritma jantungnya iaitu ‘amiodarone’.

Ritma jantung manusia selalunya berbunyi ‘Lub dub’ dan berlaku pada selang masa yang sama. Tetapi bagi jantung Azman ritmanya mudah berubah-ubah. Sekejap laju sekejap lambat. Menunjukkan pencetus maklumat yang memulakan pengecutan otot jantung mempunyai masalah.

Anda nak tahu kisah selanjutnya?? 

KLIK DI SINI 



Jauhi rokok
Berhenti sebelum terlambat


Anda mungkin berminat dengan artikel ini :-

1. TIPS POWERFUL UNTUK BERHENTI MEROKOK!

2. 7 Tanda Kanser Paru-paru, Anda Perlu Waspada!

3. BAHAYA 1 BATANG ROKOK DIHISAP SELEPAS MAKAN !

Thursday, January 18, 2018

ANDA TIDAK BOLEH MENDERMA DARAH JIKA..??

Tips derma darah
Anda ingin menderma darah?


Anda nak derma darah?? 


Kelayakan seseorang untuk menderma darah akan ditentukan oleh Pegawai Perubatan atau Jururawat yang bertugas. Sebelum menderma darah, anda perlu memastikan bahawa anda sememangnya dalam keadaan yang sihat. 

Kenapa perlu lakukan sedemikian? 


Seseorang bakal penderma hendaklah berada pada tahap kesihatan yang baik bagi memastikan proses pendermaan darah tidak akan memudaratkan penderma dan darah yang didermakan juga tidak akan memudaratkan pesakit yang bakal menerima darah tersebut.

Oleh itu, berikut merupakan 12 kategori individu yang tidak boleh menderma darah buat sementara waktu. JOM baca satu persatu! 


Jangan Derma Darah Jika Anda...?

 individu yang tidak boleh menderma darah
Demam & mengambil antibiotik, paracetamol/ panadol 


 Individu yang tidak boleh menderma darah
Pernah melakukan pembedahan dalam masa 6 bulan sebelum menderma darah

Tips derma darah
Anda masih dalam proses menyusukan bayi anda (breastfeeding)

Menderma darah
Anda telah menindik telinga & bertatu dalam masa 6 bulan sebelum menderma darah

jangan derma darah
Anda telah membuat rawatan gigi dalam tempoh 24 jam sebelum menderma darah

Tips derma darah
Berat badan anda kurang dari 45 kg!

nak derma darah
Anda kurang rehat & tidur

Tips menderma darah
Anda tidak boleh menderma darah ketika anda sedang mengandung

Derma darah
Seorang warganegara asing yang menetap kurang setahun di Malaysia tidak boleh menderma darah

tidak layak derma darah
Anda telah meminum minuman beralkohol

Kelayakan derma darah
Anda masih dalam tempoh haid

Derma darah
Anda telah melakukan Akupuntur

Sekiranya anda termasuk dalam 12 kategori di atas, anda sebaiknya tidak menderma darah. Hal ini bagi menjamin keselamatan anda dan penerima darah.


Proses Pendermaan Darah

  • Semua penderma perlu mengisi borang/kad pendaftaran pendermaan darah.
  • Para penderma perlu menimbang berat badan
  • Menjalani ujian darah bagi mengenalpasti kumpulan darah dan kandungan hemoglobin darah.
  • Menjalani sesi kaunseling dengan Pegawai Perubatan / Jururawat.
  • Pendaftaran dan penderma diberikan buku penderma darah.
  • Seterusnya, proses menderma darah yang mengambil masa di antara 7 – 15 minit.
  • Selepas selesai pendermaan, penderma perlu berehat sekurang-kurangnya 10 minit sebelum bangun. 
  • Penderma boleh makan/minum hidangan yang disediakan.



Anda mungkin berminat dengan artikel ini:-



Saturday, January 13, 2018

KANSER SERVIKS - APA YANG WANITA WAJIB TAHU?

Tanda-tanda kanser serviks
Kanser Serviks


Umi : Assalamualaikum, Nadia kan?

Nadia : Waalaikummussalam, ya. Eh, Umi kan? Lamanya kita dah tak jumpa!

Umi : A'ah, rasanya lepas habis study dulu terus kita tak pernah jumpa dah. Nadia buat apa kat hospital ni? Apasal muka nampak pucat jer?

Nadia : Hmm, ni tengah tunggu result ujian Pap-smear. Ni yang tengah risau ni.

Umi : Oh ya ke? Harap-harap semuanya ok & takda apa-apa.

Nadia : Harap-harap macam tu la Umi.


INFO : 

Hanya 24% wanita yang dikesan berada pada kanser tahap 1, selebihnya ditahap 2,3 dan 4.
Lebih malang lagi, tidak ramai yang menyedari bahawa kanser serviks boleh dikesan dengan ujian pap smear di klinik kesihatan / fasiliti kesihatan
 

APA ITU SERVIKS??


Serviks merupakan otot yang menghubungkan rahim dan farajnya dan terletak di bawah rahim. Ia membentuk pembukaan yang membolehkan darah keluar semasa haid dan bayi keluar.


APA ITU KANSER SERVIKS? 

Kanser serviks lazimnya bermula dengan sel-sel pada permukaan serviks. 
Ia akan berlaku apabila sel-sel mula membesar dan membiak dengan tidak terkawal. Sel-sel ini kemudiannya akan merebak ke tisu serviks. Dari serviks ia kemudian akan merebak ke bahagian-bahagian tubuh lain seperti faraj atau rahim. 

Kanser serviks lazimnya mengambil masa 10 tahun untuk membentuk dengan perubahan awal dapat dilihat pada permukaan serviks. Pada peringkat ini, sel-sel yang abnormal dapat dilihat ketika melakukan ujian Pap-smear.


Terdapat dua jenis utama Kanser Serviks iaitu

1. Squamous cell carcinoma


Squamous cell carcinoma adalah barah pangkal rahim sering berlaku. Ianya bermula dari dalam sel skuamus atau kulit seperti sel di pangkal rahim.

2. Adenocarcinoma.

Adenocarcinoma adalah jenis barah pangkal rahim yang jarang berlaku; ia bermula dari dalam sel glandular. Selain itu, barah pangkal rahim boleh dibahagikan kepada microinvasive atau invasive.


TANDA-TANDA KANSER SERVIKS?


Kebanyakan wanita tidak mempunyai sebarang tanda atau gejala pada peringkat awal barah pangkal rahim. Gejala barah selalunya tidak dirasai oleh pesakit sehinggalah barah telah merebak ke tisu dan organ lain.

1. Merasa Sakit Ketika Membuang Air Kecil

Apabila anda merasakan rasa pedih, sensasi ketat atau seperti terbakar semasa membuang air kecil anda harus berwaspada kerana boleh menjadi tanda kanser rahim. gejala ini berlaku kerana kanser telah merebak ke tisu yang berdekatan. tetapi tanda ini boleh terjadi kerana penyakit lain seperti penyakit kelamin, masalah pundi kencing, dan jangkitan yis.

2. Pendarahan selepas putus haid


Kanser serviks
Pendarahan selepas putus haid adalah salah satu tanda kanser serviks


Pendarahan selepas menopaus pasti harus diperiksa oleh doktor khusus wanita mengandung untuk mengetahui punca secara pasti. apabila anda tidak melakukan pemeriksaan di khuatirkan boleh menjadi serius di masa hadapan. kerana pendarahan selepas menopuase adalah salah satu antara tanda kanser yang kerap di didapati.

3. Faraj mengeluarkan cecair yang luar biasa.

Cecair keputihan dan berbau adalah sesuatu yang biasa dialami oleh wanita. 
Namun, jika lelehan cecair bertambah banyak, bau busuk & cecair yang keluar tidak tetap, ia boleh menjadi tanda awal jangkitan faraj. 

Oleh itu, sekiranya anda mengalami cecair keputihan yang keluar pucat, berair, mungkin berwarna coklat atau bercampur dengan darah, anda sebaiknya di nasihati untuk bertemu dengan doktor untuk mendapatkan pemeriksaan lanjut. 

4. Sakit semasa melakukan hubungan intim

Merasa sakit ketika melakukan hubungan intim juga merupakan salah satu tanda berlakunya kanser serviks. Kemungkinan kanser ini telah merebak ke seluruh tisu-tisu dan organ pembiakan. Dapatkan rawatan dengan doktor secepat mungkin.

5. Turun berat badan secara tiba-tiba


kanser serviks
Berat badan turun secara mendadak & tiba-tiba


Apabila kanser mula menyerang badan kita, sistem imun dalam badan akan berkerja kuat untuk melawannya. Ketika ini badan akan menghasilkan protein kecil yang dikenali sebagai cytokines yang berkerja untuk memecahkan lemak dalam badan kita pada kadar yang tinggi dari biasa.

Bila lemak dipecahkan, berat badan akan menurun dengan mendadak walaupun kita tidak berdiet ataupun bersenam.

6. Selalu keletihan

Walaupun telah berehat pada kadar masa yang lama, pesakit kanser serviks tetap merasa keletihan kerana pada waktu ini sel darah merah akan digantikan dengan sel darah putih untuk melawan sel-sel kanser. Kekurangan sel darah merah boleh menyebabkan anemia yang membawa kepada keletihan dan tidak bertenaga sehinggalah menyebabkan kurang selera makan. Seterusnya menyebakan masalah kekurangan oksigen.

7. Bengkak dan sakit pada kaki

Apabila kanser mula merebak, ia akan menghalang aliran darah dan menyebabkan pembengkakkan pada kaki. Akan tetapi bukan bermaksud apabila anda mengalami sakit kaki, anda terus dikaitkan dengan masalah kanser serviks, tetapi harus disertakan tanda-tanda awal yang lain seperti diatas.


Vaksin HPV
Dapatkan Vaksin HPV anda! 


Jika anda mengalami beberapa tanda di atas, anda dinasihati untuk melakukan pemeriksaan & dapatkan nasihat doktor dengan segera agar penyakit tersebut dapat dikawal dari awal. Akhir sekali, golongan wanita sangat disarankan untuk mendapatkan suntikan HPV untuk mengurangkan risiko menghidap penyakit ini.







Saturday, January 6, 2018

BEBAS DARI DIABETES DENGAN 4 CARA INI!

Cegah diabetes
Tanda-tanda Diabetes


Tahukah anda? 


Jika anda mempunyai masalah Diabetes anda sebenarnya berisiko tinggi untuk penyakit jantung. Tetapi berita baiknya, anda boleh menurunkan kolesterol "jahat" dan meningkatkan kolesterol HDL yang baik. Bagaimana caranya? Anda hanya perlu membuat beberapa perubahan mudah.

Ketahui lebih lanjut tentang KOLESTROL di SINI. 



LANGKAH PENCEGAHAN DIABETES! 


1. Kawal Berat Badan



Cegah diabetes
Kawal berat badan anda


Berat badan adalah punca utama diabetes jenis 2. Sekiranya anda berlebihan berat badan, anda menjadi 20 hingga 40 kali lebih tinggi mendapat kencing manis daripada orang yang berat badan normal.

Oleh itu, menurut Sarah Samaan, seorang kardiologist, b
ersenam sekurang-kurangnya 2 1/2 jam seminggu cukup untuk meningkatkan HDL. Selain itu, anda juga perlu menurunkan berat badan anda sehingga ia berada di tahap ideal. Kehilangan berat badan sebanyak 7 - 10 peratus daripada berat badan semasa anda boleh mengurangkan separuh daripada risiko mendapat diabetes jenis 2. 



2. Kurangkan minuman manis.



Elak penyakitt kencing manis
Kurangkan pengambilan minuman manis


Dalam Kajian Kesihatan Jururawat II, wanita yang minum 1 cawan atau lebih minuman manis setiap hari mempunyai risiko 83 peratus lebih tinggi untuk diabetes jenis 2, daripada wanita yang minum minuman manis kurang daripada sekali sebulan.


Kenapa minuman manis boleh mencetuskan diabetes?

Hal ini boleh dikaitkan dengan penambahan berat badan. Dalam kajian di atas, wanita yang minum lebih banyak minuman manis mengalami peningkatan berat badan daripada wanita yang mengawal pengambilan minuman manis.

Walau bagaimanapun, pengambilan minuman manis bukanlah punca utama penambahan berat badan seseorang. Oleh itu, anda perlu merancang pengambilan makanan yang sihat dengan kuantiti yang sesuai. (mengikut piramid makanan)


3. Kawal pengambilan makanan. 


Gantikan sumber lemak jahat kepada sumber lemak yang baik.

Pengambilan lemak dalam makanan juga akan mempengaruhi masalah diabetes. Sebaiknya, anda perlu perbanyakkan pengambilan lemak baik yang boleh diperolehi daripada minyak sayuran, kekacang & bijiran. Makanan jenis ini boleh membantu untuk mencegah penyakit diabetes. 

Lemak tepu, didapati terutamanya dalam daging merah dan produk tenusu, meningkatkan kolesterol dan lipoprotein berkepekatan rendah (LDL), kolesterol "buruk". Sebagai peraturan, anda harus mendapat kurang daripada 7 peratus kalori harian anda dari lemak tepu. Pilih potongan daging yang lebih kecil, tenusu rendah lemak dan lemak tanpa monounsaturated yang boleh didapati dalam minyak zaitun untuk pilihan yang lebih sihat.

Pengambilan Serat (fiber)

Terdapat dua jenis serat yang larut dan tidak larut. Kedua-duanya mempunyai manfaat kesihatan jantung, serat larut juga membantu menurunkan tahap LDL anda. Anda boleh menambah serat larut dalam diet anda dengan memakan oat , buah-buahan, kacang-kacangan,, dan sayur-sayuran.

4. Hentikan Merokok Sekarang



TIPS ELAK KENCING MANIS
Setiap sedutan membawa maut!

Untuk pengetahuan anda, seorang perokok dianggarkan 50 peratus lebih terdedah kepada penyakit Diabetes daripada bukan perokok. Jika anda merokok, hentikan. Berhenti merokok mungkin meningkatkan tahap kolesterol HDL anda. Dan manfaatnya tidak berakhir di sana. 

Dalam masa 20 minit berhenti, tekanan darah dan kadar jantung anda akan berkurang. Jika anda berhenti meroko dalam tempoh satu tahun pula, risiko penyakit jantung adalah separuh daripada perokok. Manakala, dalam tempoh 15 tahun, risiko penyakit jantung anda adalah sama dengan seseorang yang tidak pernah merokok. 


CEGAH SEBELUM PARAH



Kencing manis
PILIH GAYA HIDUP SIHAT


Oleh itu, pencegahan kencing manis amat penting jika anda sudah mempunyai faktor risiko penyakit ini, seperti berat badan berlebihan atau mempunyai ahli keluarga yang diabetes.

Seperti yang dijelaskan, satu cara untuk mencegah diabetes memberi tumpuan kepada pemakanan yang sihat, aktif secara fizikal, dan mengekalkan berat badan ideal. Tidak pernah ada kata terlambat untuk memulakannya. Buat perubahan yang perlu dari sekarang untuk mengelakkan sebarang kesan buruk pada masa hadapan.




Anda juga mungkin berminat dengan artikel ini :-

1. TIPS POWERFUL UNTUK BERHENTI MEROKOK!

2. ANDA SERING SAKIT DADA? SILA AMBIL PERHATIAN!

3. 7 PETANDA ANDA MUNGKIN MENGHIDAP KENCING MANIS!

Friday, December 29, 2017

TIPS POWERFUL UNTUK BERHENTI MEROKOK!

Tips berhenti merokok
Rokok mengandungi lebih 4 000 bahan kimia beracun

Anda dah lama merokok? Sehari habiskan 2 kotak rokok? Pernah terfikir untuk berhenti rokok sebab anda sedar tentang keburukan rokok? Anda tahu bahawa rokok mengandungi lebih 4 000 bahan kimia beracun yang membahayakan dan boleh membawa maut. Dengan ini setiap sedutan itu menyerupai satu sedutan maut.

PILIH CARA UNTUK BERHENTI MEROKOK! 

Sebelum anda mula berhenti merokok, perkara utama yang anda perlu lakukan adalah menentukan cara yang akan anda gunakan iaitu sama ada anda akan BERHENTI TERUS atau anda akan BERHENTI secara BERPERINGKAT
Berhenti merokok
Inilah masanya untuk anda berhenti merokok! 

Ini bermaksud, sekiranya anda memilih untuk berhenti terus, anda akan berhenti merokok bermula dari tarikh & masa yang anda tentukan sendiri. Namun, sekiranya anda memilih untuk berhenti secara berperingkat, ini bermakna anda akan  mengurangkan bilangan puntung rokok secara perlahan-lahan.  
Setelah memilih cara yang dirasakan sesuai dengan anda, maka bermulalah episod untuk mengamalkan beberapa TIPS berkesan untuk berhenti merokok. Anda nak tahu cara untuk berhenti merokok? Teruskan membaca! 😊


TIPS BERHENTI MEROKOK! 

1Kunjungi tempat tanpa asap rokok

Antara tips paling berguna adalah, elakkan untuk mengunjungi kawasan yang sering terdapat asap rokok. Ini kerana, sekiranya anda terhidu asap rokok, mungkin boleh menimbulkan keinginan anda untuk merokok. Jadi, anda perlu cuba untuk menghabiskan masa di kawasan tanpa asap rokok. 



Tips Berhenti merokok
KATAKAN TIDAK KEPADA ROKOK!

2. Sibukkan diri anda

Anda sangat disyorkan untuk sentiasa cuba menyibukkan diri dengan pelbagai kerja/ aktiviti yang anda suka agar keinginan untuk merokok dapat dilupakan. 

Ada beberapa kajian membuktikan bahawa melakukan aktiviti fizikal dapat mengalihkan perhatian seseorang daripada merokok. Oleh itu, anda sebaiknya lakukan aktiviti bersenam, berbasikal, hiking atau anda juga boleh melakukan kerja rumah. misalnya, menyapu, bercucuk tanam & membersihkan halaman rumah. 


3Bulatkan tekad dan katakan tidak pada rokok

Ramai yang berjanji untuk berhenti merokok, namun, ada juga yang melanggar janji mereka kerana tahap ketagihan yang tinggi terhadap rokok. Oleh itu, amat digalakkan, sekiranya anda bertekad untuk berhenti merokok, kuatkan diri untuk sentiasa disiplin diri.


4. Khidmat nasihat pegawai kesihatan. 



TIPS BERHENTI MEROKOK
INFOLINE BERHENTI MEROKOK!


Tidak hanya dapatkan sokongan & nasihat daripada  rakan dan keluarga sahaja, anda juga boleh dapatkan khidmat nasihat daripada doktor atau pakar kesihatan yang diiktiraf. 

Selain itu anda juga boleh berkunjung ke mana-mana KLINIK BERHENTI MEROKOK yang ada di seluruh negeri di Malaysia. 


tips berhenti merokok
Kunjungi KLINIK BERHENTI MEROKOK untuk dapatkan khidmat nasihat

5Elakkan minuman berkafein

Bagi anda yang bertekad untuk berhenti merokok, anda sangat digalakkan untuk hindari minuman berkafein seperti kopi & alkohol. Sebaiknya anda perbanyakkan minum minuman seperti susu, jus & air putih. Selain daripada itu, anda juga sebaiknya perbanyakkan pengambilan buah & sayur-sayuran. Pengambilan makanan & minuman seperti berikut boleh mengurangkan rasa keinginan anda untuk merokok. 



6. Persediaan Emosi

Ini tips berhenti merokok yang paling penting. 

Cuba bayangkan apabila anda berhenti merokok, berapa banyak duit yang boleh anda jimat. Secara psikologinya, sekiranya anda tidak kira dan cuba bandingkan, anda mungkin tidak mempunyai motivasi yang kuat.
Oleh itu, sekiranya Adan seorang perokok yang menghisap rokok sebanyak 10 batang rokok sehari dan harga sekotak rokok adalah RM13:
  • Bilangan rokok setahun: 10 rokok x 365 hari = 3650 rokok
  • Bilangan kotak rokok (20’s) = 3650 rokok / 20 = 183 kotak
  • Harga sekotak rokok (20’s) = RM 13.00
  • Penjimatan setahun = 183 kotak x RM 13.00 = RM 2,379.00
  • Penjimatan setiap bulan = RM 2,379 / 12 = RM 198.25


Dengan penjimatan ini, anda boleh membayar tiket untuk melancong ke dalam atau luar negara. 

7. Minum air putih dan mengunyah gula gula getah


jAUHI ROKOK
Banyakkan minum air putih

Banyakkan meminum air putih sekurang kurangnya 2 liter sehari. Setiap kali jika anda tiba-tiba mempunyai keinginan untuk merokok maka, sebaiknya anda mengunyah gula gula getah atau gula-gula yang pedas untuk mengantikan tabiat merokok. 

AKHIR PESANAN. 

Di harap serba sedikit tips ini akan membantu anda untuk berhenti merokok. Namun harus diingat, tekad & disiplin diri yang kuat amat diperlukan untuk menjayakan misi BEBAS ROKOK. Selamat mencuba & selamat berjaya!

TIPS BERHENTI MEROKOK
MULAKAN TAHUN 2018 DENGAN BERHENTI MEROKOK! 

Anda juga mungkin berminat dengan artikel ini :-

Friday, December 15, 2017

ANDA SERING SAKIT DADA? SILA AMBIL PERHATIAN!

Punca sakit dada
Segera dapatkan bantuan sekiranya sakit dada yang melampau. 

Semalam mengadu kat mak, dada rasa sakit. Memandangkan duduk kat hostel, terpaksa la telefon mak, nak minta tolong hantar ke hospital. Sebenarnya, sakit ni dah mula terasa 2 hari yang lalu. Tapi, aku tak kisah sangat sebab masih dapat tahan lagi.

Masa solat subuh pagi tadi, rasa sakit di bahagian dada tu semakin kuat. terutamanya masa  nak sujud. Rasa nak nangis jer. Sebabkan dah tak tahan sangat, habis jer solat, call mak pepagi buta. Masa mak sampai tadi, mak cakap muka aku nampak pucat. Aku pun bagitahu kat mak, sakit dada ni dah 3 hari dah, tapi sebelum ni masih dapat tahan lagi. 

Sampai kat hospital & nombor giliran dipanggil, aku masuk bilik doktor dan ceritakan simptom yang aku alami. 

Doktor : Awak ada asma tak? 

Aku : Takder doktor. 

Doktor : Ada penyakit lain? 

Aku : Takder doktor, saya ada gastrik je la.  

Doktor : Ok, kalau macam tu, jadual pemakanan awak teratur tak? 

Aku : Beberapa hari ni, saya banyak kali ter skip makan doktor, sebab kejar due date assignment. Tapi selalu kalau gastrik sakit kat perut atau ulu hati.

Doktor : Ok takper, kalau macam tu, apa kata kita buat pemeriksaan jantung yer. 

Doktor pun jalankan pemeriksaan jantung (ECG) kat aku. Tak lama lepas tu, doktor bagitahu "Alhamdulillah, jantung awak masih sihat, takder apa-apa masalah lagi. Ni sebab asid dah banyak dalam perut, gastrik dah naik ke dada. Awak kena pastikan makan secara teratur."

Selepas tu, doktor berikan beberapa jenis ubat untuk aku habiskan. Doktor sempat nasihatkan aku untuk makan secara teratur & makan makanan berkhasiat. 


PUNCA SAKIT DADA



Punca sakit dada
Sakit dada sebelah kiri? 

Pernah tak anda rasa sakit pada bahagian dada? Terasa seperti ada tekanan yang sangat kuat menyebabkan anda tidak selesa di bahagian abdomen anda? Atau rasa seperti dicucuk-cucuk? Selalunya, bila keadaan ini terjadi ia selalu dikaitkan dengan masalah serangan jantung.

Namun, tahukah anda, sebenarnya selain daripada masalah serangan jantung, sakit dada juga dapat menunjukkan masalah lain seperti :-


 1. Heartburn
punca sakit dada
Heartburn


Merupakan keadaan yang menyebabkan timbulnya rasa sakit serta rasa seperti terbakar di bahagian dada. Rasa sakit ini akan menajdi lebih teruk ketika  berbaring atau membongkok. Heartburn boleh mengganggu rutin harian seseorang, malah sesetengah kes ia dapat menjadi lebih serius & memerlukan rawatan lanjut.

Gejalanya adalah seperti:
  • Timbulnya rasa sakit seperti terbakar pada dada yang dapat terjadi setelah makan maupun pada malam hari.
  • Timbulnya rasa sakit ketika berbaring atau membongkok.

2. Masalah Hempedu atau pankreas

Hempedu atau keradangan pundi hempedu dan pankreas boleh menyebabkan sakit di bahagian perut yang kemudiannya boleh merebak ke dada.

Gejala umumnya antara lain :
  • Timbulnya rasa tidak selesa pada perut (sakit perut)
  • Mual
  • Muntah
  • Demam
3.  Costochondritis


punca sait dada
 Costochondritis


Merupakan keradangan yang menghubungkan tulang rusuk ke dada (sternum). Kesakitan yang timbul adalah serupa dengan serangan jantung atau keadaan jantung yang lain. Costochondritis kadang-kadang dikenali sebagai sakit dinding dada, sindrom costosternal atau chondrodynia costosternal.

Gejalanya antara lain :
  • Sakit dada sebelah kiri
  • Rasa sakit yang menyerang terasa sangat tajam seperti sebuah tekanan
  • Rasa sakit yang timbul dapat mempengaruhi dari satu tulang rusuk
  • Rasa sakit akan bertambah ketika bernafas atau batuk

Antara punca lain sakit dada adalah:-

  • Masalah reflux asid perut yang menyebabkan radang dan bengkak kepada esofagus serta rasa pedih hulu hati.
  • Tekanan pada saraf. Masalah ini berpunca daripada tekanan pada saraf tunjang akibat dihimpit tulang belakang ‘cervical’ yang semakin rapat. Kesakitan yang mulanya dirasakan pada leher boleh beralih ke dada dan boleh berlaku kepada golongan muda ataupun yang berusia.
     
  • Keradangan pada selaput paru-paru (pleurisi) dan radang paru-paru (pneumonia). Kedua-duanya boleh menjadi bertambah teruk ketika batuk.
     
  • Hiperventilasi atau pernafasan pada kadar yang terlalu cepat boleh menyebabkan sakit dada dan juga kebas pada anggota badan, sesak nafas dan kejang otot
  • Darah gemuruh atau serangan panik (panic attack) adalah salah satu punca sakit dada yang berlaku bersama sesak nafas, berdebar dan kebas anggota badan. 


1. Apakah gejala sakit dada yang disebabkan oleh serangan jantung (heart attack)?

Antara gejala sakit dada disebabkan oleh serangan jantung adalah:

  • Rasa sakit dada bahagian kiri atau tengah dada yang menular ke bahu, lengan kiri, leher, dagu dan belakang badan 
  • Kadangkala terasa kebas bahu, lengan kiri, leher, dagu dan belakang badan 
  • Sakit dada bermula semasa/selepas menjalankan aktiviti seperti berjalan atau naik tangga atau semasa terlalu beremosi 
  • Sesak nafas 
  • Keletihan 
  • Badan berpeluh 
  • Kadangkala terasa loya 
  • Jantung berdebar 
  • Pitam/pening



2. Betulkah tekanan (stress) boleh menjadi punca sakit dada? 

punca sakit dada
Elakkan diri daripada stress



Betul, salah satu punca sakit dada adalah tekanan yang melampau (stress). Seseorang yang mengalami stress melampau mungkin mengalami gejala-gejala berikut:

  • Sakit dada 
  • Jantung berdebar 
  • Sakit-sakit badan 
  • Sakit kepala 
  • Loya 
  • Sukar menelan (hilang selera makan)
  • Sesak nafas 
Elakkan diri anda daripada terlalu stress dengan cara banyakkan rehat kerana, stress yang melampau boleh membawa kepada kemurungan (depression)

Baca jugaKENAPA STRESS TIDAK BAIK UNTUK KESIHATAN?


3. Selalu rasa sakit dada sebelah kiri. Puncanya?

Antara punca utama sakit dada sebelah kiri yang memang ditakuti ramai orang adalah serangan jantung.

Antara gejala sakit dada disebabkan oleh serangan sakit jantung adalah:


  • Rasa sakit dada bahagian kiri atau tengah dada yang menular ke bahu, lengan kiri, leher, dagu dan belakang badan
  • Sesak nafas
  • Keletihan
  • Badan berpeluh
  • Kadangkala terasa loya
  • Jantung berdebar
  • Pitam/pening
  • Kadangkala sakit di ulu hati sebagai gejala utama
  • Sakit dada bermula selepas menjalankan aktiviti seperti naik tangga atau emosi yang kuat 
Anda sangat digalakkan untuk mendapatkan pemeriksaan & nasihat doktor tentang masalah yang anda alami. Tindakan yang pantas pasti dapat membantu anda.


JIKA SESEORANG SAKIT DADA, APA YANG SAYA PERLU LAKUKAN??



sakit dada
Segera berikan bantuan kecemasan

1. Perkara pertama yang anda perlu lakukan adalah hubungi talian kecemasan 999 untuk mendapatkan perkhidmatan hospital atau segera menghantar pesakit ke hospital berhampiran. Tindakan pantas anda akan menyelamatkan nyawa atau mencegah kemusnahan otot jantung pesakit.


2. Semasa menghubungi talian kecemasan, pastikan anda memberitahu lokasi anda dengan tepat.


3. Masa adalah amat penting dalam rawatan penyakit jantung koronari. Kemusnahan otot jantung makin bertambah setiap minit sehingga aliran darah koronari kembali mengalir dengan efektif.

6. Tenangkan perasaan dan dudukkan pesakit dalam posisi rehat. Ini mungkin akan mengurangkan kesakitan pesakit

7. Tunggu bersama pesakit sehingga bantuan tiba. Kemungkinan pesakit akan tidak sedarkan diri dan tidak bernafas dan anda harus melakukan CPR



Sila ambil peduli jika anda, ahli keluarga atau rakan anda mengalami sakit dada. Bertindaklah sewajarnya kerana anda mampu menyelamatkan nyawa anda sendiri dan mereka yang tersayang.




Anda juga mungkin berminat dengan artikel ini:-

1. APA ITU SERANGAN JANTUNG?

2. Apa itu Darah Tinggi/ Hipertensi?

3. ATASI SAKIT BAHU ANDA TANPA PERLU KE HOSPITAL!