Friday, July 14, 2017

LAYAK KE SAYA MENDERMA DARAH??

Proses derma darah
Kempen Derma Darah sedang berjalan

Kempen Derma Darah Di Fakulti.



"Huda, hari ni ada kempen derma darah kat Fakulti kita, apa kata kita pun derma? Nak tak?"

"Ok juga tu, lagipun lepas kelas ni, kita dah takda kelas kan? Lepas habis kelas ni kita boleh pergi."

" A'ah, dah derma darah nanti kita boleh balik hostel da. Ok nanti lepas kelas kita pergi ya!"
.
.
.

"Eh, tadi aku jumpa Jiah dia dah derma darah dah. Dia cakap takda sakit pun derma darah tu"

"Oh ya ka? Kalau macam tu jom la kita jumpa nurse tu untuk daftar" 

" Ehh, kejap Huda. Tadi, Jiah cakap..sebelum kita pergi daftar, kita kena tengok dulu kriteria kita ni layak ke tak derma darah. Bukan semua orang layak derma darah laa.."

"Laa! Ya ke? Jadi macam mana nak tahu kita layak ke tak ni? Macam mana nak check?"

" Jiah cakap tadi, kita kena pergi kat booth sebelah kanan tu. Kat sana ada pameran tentang kriteria individu yang layak untuk derma darah. Jom kita pergi sana."



Jom derma darah
JOM DERMA DARAH!!



KRITERIA LAYAK MENDERMA DARAH




1. UMUR

  • Sekiranya anda berumur 17 tahun dan ke bawah, anda memerlukan kebenaran ibu bapa/penjaga sebelum menderma darah.
  • Berumur di antara 18-65 tahun untuk yang pernah menderma.
  • Berumur di antara 18-60 tahun untuk pertama kali menderma.


2. BERAT BADAN 

  • Berat badan anda mestilah mencecah 45 kg ke atas. Di bawah 45 kg anda tidak digalakkan untuk menderma darah. 


3. JUMLAH WAKTU TIDUR

  • Anda perlu dapatkan tidur sekurang-kurangnya 5 jam ke atas. Bagi elakkan anda pitam & pening kepala. 


4. REKOD KESIHATAN LAMPAU

  • Jika hendak menderma darah, anda kena memastikan anda tidak mempunyai sebarang penyakit.
  • Hubungan jenis sesama jantina (homoseksual).
  • Hubungan jenis dengan kedua-dua jantina (biseksual).
  • Hubungan jenis dengan pekerja seks komersial.
  • Bertukar-tukar pasangan seks.
  • Mengambil dadah secara suntikan.
  • Menjadi pasangan hubungan jenis kepada golongan di atas.



5. KHAS UNTUK WANITA

  • Pastikan anda tidak mengandung 
  • Pastikan anda tidak datang haid
  • Pastikan anda tidak menyusukan bayi


6. KALI TERAKHIR MENDERMA


  • Pendermaan darah terakhir adalah 3 bulan lepas.




Kempen derma darah
Golongan yang dapat dibantu dengan darah yang telah diderma



Nak Tahu Lebih Banyak Tentang Menderma Darah? Klik Kelayakan Pendermaan Darah



Anda juga mungkin berminat dengan artikel ini:-

1. Bagaimana Makanan Boleh Bantu Hilangkan Stres Anda?

2. Tidur Lena? Banyak Kebaikan Yang Anda Tak Tahu!!

3. Bekerja keras, Jangan Sampai Kesihatan Terabai.









Monday, July 3, 2017

Ketupat Segera Dalam Plastik Tidak Berbahaya

Isu penggunaan plastik sebagai sarung ketupat.
Ketupat segera menjadi pilihan orang ramai masa kini 



Bila tiba musim perayaan khusus hari raya ni, antara makanan yang paling digemari orang ramai adalah Ketupat! 

Ketupat ni memang sedap tapi ramai juga yang tak reti nak membuatnya. Maklumlah, zaman dah semakin canggih dan semuanya nak mudah. Jadi, cara yang paling mudah & cepat adalah dengan dapatkan Ketupat segera di kedai-kedai runcit. 

Namun, baru-baru ini ada keluar kenyataan yang mengatakan Ketupat segera yang berbungkus plastik ni BERBAHAYA?? Benarkah kenyataan tu? Kalau nak tahu betul atau tidak, Klik DI SINI



Anda juga mungkin berminat dengan artikel ini:-













Friday, June 30, 2017

TANDA-TANDA SAKIT JANTUNG! TUA ATAU MUDA WAJIB TAHU.


Sakit dada, petanda serangan jantung
Sakit dada merupakan salah satu tanda serangan jantung. 


"Assalamualaikum kak, petang nanti kita hantar abah pergi hospital boleh tak?"

"Waalaikummussalam. Eh, kenapa dengan abah Zal? Abah sakit ker? Teruk ke?"

"A'ah. abah sakit kak. Mak kata, lepas balik dari surau solat Zohor tadi Abah kata dada rasa sakit, nafas rasa pendek. Tadi Zal tengok Abah pun, pucat je abah tu. "

"Ya Allah, betul ka? Habis tu, abah sekarang kat mana? Apasal tak bawa Abah pergi hospital sekarang??"

"Abah tak nak kak. Abah kata nak rehat, lepas rehat nanti ok la katanya. Tu yang mak pesan suruh call akak, kalau boleh petang ni balik awal sikit. Pujuk abah tu pergi hospital"

" Tak pa, Rizal pujuk abah, pergi hospital, Cakap kat abah, akak on the way balik rumah nak bawa abah pergi hospital. Akak risau, nanti abah terkena serangan jantung lagi sekali. Simptom-simptom yang Rizal bagi tahu tu pun, sama macam kali pertama Abah kena serangan jantung tahun lalu."

"Tu yang Rizal risau juga tu kak. Ok lah, saya pujuk abah dulu. Akak hati-hati drive ya"

"Ok Zal, nanti jangan lupa siapkan ubat-ubat abah juga tau. Manatau nanti Doktor tanya ubat yang abah makan."

"Ok kak, nanti Rizal siapkan semua tu. Assalamualaikum"


Serangan jantung
Serangan jantung: Tiga kali lebih tinggi punca kematian berbanding kanser!


Tanda-tanda sakit jantung

  • Lidah atau gusi menjadi bengkak atau sakit. Jantung mungkin bermasalah seperti lemak berlebihan, injap jantung lemah tau saluran koronari tersumbat
  • Kebas pada bahagian tangan kiri dan lengan. Jika sakit  yang dialami pada lengan tangan kiri berpanjangan, anda harus berhati-hati kerana anda  mungkin akan diserang sakit jantung dalam masa terdekat. Bagi wanita pula, sakit akan dirasa pada kedua-dua belah tangan. 
  • Lidah menjadi tegang dan terasa pendek
  • Perasaan menjadi risau yang berlebihan tanpa sebab.
  • Rasa sakit pada dada. Terasa seolah-olah dada dihempap sesuatu yang berat. 

Serangan jantung
Sakit dada seolah ada beban yang berat di atas dada 

  • Sakit pada tangan, lengan, tengkuk abdomen & rahang turut dirasa. Seterusnya, dada menjadi tidak selesa dan terasa seperti dipam angin dan terasa pedih.
  • Batuk tiba-tiba dan berpanjangan
  • Cepat & mudah merasa letih. Nafas menjadi pendek. 
  • Sering rasa loya & tidak mempunyai selera makan
  • Degupan jantung menjadi tidak menentu. 
  • Sering berpeluh walaupun hanya dalam keadaan rehat.
  • Sendi-sendi di kaki atau abdomen membengkak
  • Langsung tidak berdaya & keletihan. 
  • Kepala menjadi sakit & pening. Hilang keseimbangan.

Petanda serangan jantung.
Terasa sakit kepala & hilang keseimbangan badan.


Walau bagaimanapun, ketidakselesaan atau simptom-simptom ini mungkin berbeza mengikut
keadaan individu.


Rahang tidak selesa:
  • Berkemungkinan, anda akan merasa tegang pada sekitar bahagian bawah rahang pada salah satu atau kedua-dua belah bahagian. Rasa tidak selesa ini boleh merebak dari dada ke rahang anda..


Leher seolah-olah terbakar
  •  Leher terasa seperti dicekik dan seolah-olah terbakar di bahagian dalam leher. Seterusnya, rasa tidak selesa ini akan merebak dari dada ke bahu atau leher anda.


Sakit bahu
  •  Rasa tidak selesa pada bahagian bahu. Ia seolah-olah terasa berat.


Sakit belakang
  •  Sakit ini sering di rasai antara kedua-dua tulang belikat dan merebak ke bahagian belakang.



Petanda serangan jantung
Sering sakit belakang.


Rasa letih
  • Cepat berasa letih walaupun hanya melakukan aktiviti ringan seperti bejalan untuk mendapatkan air atau ketika hendak ke tandas.
  • Oleh sebab itu, mereka yang berisiko atau yang menghidap sakit jantung tidak disyorkan untuk melakukan aktiviti sukan yang berat.


Rasa Loya
  • Berasa loya & pening-pening juga adalah salah satu simptom serangan jantung. Kadang-kadang, peluh sejuk juga akan dapat dirasai. Dan seterusnya, merasa semput dan mengalami masalah kesukaran bernafas.




PERHATIAN!! 

Perhatikan tanda-tanda ini pada diri anda, sekiranya anda pernah/sedang mengalami tanda-tanda ini, JANGAN tunggu lagi, sila dapatkan pemeriksaan doktor! Sesungguhnya mencegah lebih baik dari merawat. 





Anda juga mungkin berminat dengan artikel ini:-





Thursday, June 15, 2017

Kenyataan Akhbar KPK 14 Jun 2017 - Isu Penggunaan Benzoil Peroksida Dalam Tepung Gandum

Tepung gandum
Tepung Gandum selamat digunakan 

Baru-baru ini, telah tular di media sosial mengenai dakwaan Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM) tentang penggunaan bahan peluntur Benzoil Peroksida dalam tepung gandum yang dikatakan boleh menjejaskan kesihatan. Oleh itu, berikut merupakan kenyataan jawapan daripada Kementerian Kesihatan Malaysia mengenai kenyataan tersebut. 

Klik untuk baca artikel penuh DI SINI. 

Saturday, June 3, 2017

TIPS BERPUASA UNTUK IBU MENGANDUNG


Tips berpuasa
Dilema ibu mengandung untuk berpuasa

DILEMA IBU MENGANDUNG 


"Doktor, esok dah puasa mula puasakan?"

"A'ah, dah mula puasa da puan. Esok nak kena bangun masak untuk sahur dah ni"

"Errm..saya boleh berpuasa ke Doktor?" 

"In shaa Allah boleh puan. Kenapa puan?"

"Takda la, saya takut baby dalam perut ni. Takda effect kat baby ke Doktor kalau saya puasa?

"Kandungan puan sekarang dah 5 bulan . Baby dan puan pun sihat. In Shaa Allah semuanya ok. Tapi, saya nasihatkan kalau puan rasa tak dapat nak puasa, jangan paksa diri puasa. Tapi, puan kena ingat, puan kena qada' puasa"

"Owh, saya rasa ok je ni kalau nak puasa. Cuma, risau sikit jer.."

"Biasalah puan, lagipun ni first baby kan. Perasaan risau tu memang ada."

"Ada apa-apa tips untuk pastikan kandungan sihat walaupun puasa ni tak Doktor?"

"Yang penting, puan kena jaga pemakanan, jangan ikutkan sangat selera nak makan macam-macam. Puan, kena banyakkan makan makanan berkhasiat, buah-buahan & sayur-sayuran tak boleh tinggal. Kena pastikan juga Puan jangan buat kerja berat-berat dan bila berbuka tu kena banyakkan minum air putih tau."

"owh, macam tu Doktor. In Shaa Allah esok saya puasa dan saya akan cuba jaga semua tu. Terima kasih Doktor!"



TIPS BERPUASA UNTUK IBU MENGANDUNG  


Bila tiba bulan Ramadan, semua umat muslim pasti sibuk menyiapkan diri untuk memastikan rukun Islam ketiga ini ditempuhi dengan jayanya. Maklumlah setahun cuma sekali. 

Dalam kesibukan tu, tidak ketinggalan golongan ibu mengandung juga akan persiapkan diri fizikal & mental untuk menjalani ibadah puasa bagi memastikan kesihatan diri dan kandungan mereka sihat. 

Kalau puasa ni, kandungan tak apa-apa ker? Inilah antara persoalan yang selalu bermain difikiran golongan ibu mengandung. Sebenarnya dalam Islam sendiri telah memberi kelonggaran kepada para ibu mengandung. 


Mereka boleh berpuasa jika mampu dan dirasakan tidak memudaratkan kandungan & diri sendiri. Mereka juga boleh untuk tidak berpuasa jika dirasakan akan memudaratkan kandungan & diri sendiri dengan syarat, puasa tersebut perlu di qada' (ganti). 


Jadi, di sini ada beberapa TIPS untuk ibu mengandung yang ingin berpuasa! 


1. Sila pastikan anda bersahur setiap hari & mengambil makanan berkhasiat
2. Banyakkan minum air putih dan elakkan mengambil minuman berkafein
3. Jangan berlebihan dalam pengambilan gula & garam 
4. Pastikan anda mendapat rehat yang cukup
5. Elakkan dari membuat aktiviti & kerja yang berat. 
6. Elakkan berada di tempat yang panas/ terdedah dengan cuaca panas 
7. Semasa berbuka, pastikan anda makan secara perlahan-lahan. Ini bagi mengelakkan usus dari terkejut sebab kemasukan makanan yang berlebihan.
8. Pastikan juga anda mendapatkan makanan yang mempunyai nutrien yang cukup
9. Pastikan juga anda memakan makanan dari sumber yang bersih dan sihat. 


Di samping itu, terdapat beberapa simptom yang anda perlu perhatikan ketika berpuasa. Hal ini bagi mengelak sebarang kejadian yang tidak diingini berlaku. 

PERHATIKAN SIMPTOM INI :-

Sakit bahagian bawah tulng belakang
Sakit bahagian bawah tulang belakang


1. Kekurangan pergerakan anak dalam kandungan
2. Kontraksi abdomen anda
3. Rasa mual atau muntah-muntah
4. Pening atau rasa di awang-awangan
5. Demam
6. Sakit bahagian bawah tulang belakang
7. Sakit semasa membuang air kecil
8. Sakit kepala
9. Rasa lemah/ Sengal badan
10. Dahaga atau kelaparan yang melampau


Sekiranya anda mengalami simptom-simptom di atas, anda dinasihati untuk berjumpa dengan doktor untuk mendapatkan nasihat & pemeriksaan lanjut. Sebaik-baiknya, anda dapatkan nasihat doktor untuk meneruskan puasa. 


Puasa ketika mengandung
Sila dapatkan nasihat doktor sekiranya terdapat perubahan pada kandungan anda.

Selamat Menyambut Bulan Ramadan kepada semua umat muslimin & muslimat. Semoga Ramadan kali ini membawa seribu satu rahmat kepada kita semua & semoga anda semua dikurnia kesihatan yang baik agar dapat menunaikan ibadah dengan khusyuk. 




Anda juga mungkin berminat dengan artikel ini:-

1. "Inilah 6 gejala sakit jantung wanita wajib tahu"


2. Insulin Alternatif Buat Pesakit Diabetes!


3. BAGAIMANA BANTUAN KECEMASAN PESAKIT STROK YANG BETUL??

Wednesday, May 31, 2017

"Inilah 6 gejala sakit jantung wanita wajib tahu"




Bulan Ramadan kaum wanita lah paling sibuk menyediakan pelbagai juadah untuk keluarga.
.
Namun dalam kesibukan, WaniTa jangan abaikan jika Anda mengalami simptom berikut kerana tanda sakit jantung pada wanita tidaklah sama dengan tanda serangan jantung pada lelaki,
.

Wednesday, May 24, 2017

BAGAIMANA BANTUAN KECEMASAN PESAKIT STROK YANG BETUL??


Tanda-tanda Strok
Ketahui tanda-tanda penyakit Strok! 

HANYALAH MITOS?


Sebelum ni pernah tak dengar atau baca artikel tentang cara untuk berikan pertolongan cemas pada mereka yang terkena serangan strok adalah dengan mencucuk jarum pada hujung jari tangan, jari kaki atau telinga?? Tahukah, bahawa semua itu adalah MITOS!! Kenapa? 

Menyucuk jarum bahagian hujung jari mahupun telinga tiada kaitan dengan menurunkan paras tekanan darah. Hal ini kerana, strok yang terjadi hanya melibatkan salur darah pada otak dan bukannya pada hujung jari atau telinga.

Tatacara berkenaan sebenarnya tidak membawa sebarang manfaat malah  boleh menyebabkan pendarahan tanpa henti dan sekiranya berterusan ia boleh membawa kepada KEMATIAN!!

Tindakan utama yang perlu anda lakukan sekiranya berlaku serangan Strok pada seseorang adalah dengan membuat panggilan kecemasan "999" atau membawa pesakit ke hospital yang berhampiran! 
Sekiranya anda terpaksa untuk melakukan pertolongan pertama kerana terdapat faktor-faktor tertentu, anda boleh lakukan seperti ini:-


Sekiranya pesakit masih berada dalam keadaan SEDAR, anda boleh lakukan:-


1. Tenangkan pesakit
2. Dudukkan atau baringkan mereka sementara menunggu bantuan tiba
3. Pastikan anda membawa rekod kesihatan lampau dan senarai ubat yang pesakit ambil jika ada. 



Sekiranya pesakit dalam keadaan SEPARA SEDAR atau TIDAK SEDAR, anda boleh lakukan ini;-


1. Pusingkan badan pesakit ke arah kiri.
2. Tinggikan kepala dan bahu mereka dengan kedudukan 45 atau 60 darjah. Ini bertujuan untuk menggelakkan mereka tersedak jika muntah (aspiration).
3. Bawa rekod kesihatan lampau dan senarai ubat yang mereka makan ke hospital.
4. Sentiasa memeriksa pernafasan pesakit bagi memastikan pesakit masih bernafas dengan baik. 


STROK
BANTUAN KECEMASAN UNTUK PESAKIT STROK YANG BETUL! 




Jika anda ingin ketahu lebih lanjut tentang STROK jom baca di :-


Kenal Tanda-tanda Strok? Tahniah!! Anda Mampu Mencegahnya!



Friday, May 12, 2017

Insulin Alternatif Buat Pesakit Diabetes!




fakta tentang insulin
Insulin alternatif pesakit kencing manis

Fakta tentang Insulin


Insulin merupakan satu alternatif untuk para pesakit kencing manis dalam pengawalan gula. Insulin sebenarnya boleh dimulakan di peringkat AWAL penyakit kencing manis, bagi mereka yang bermotivasi untuk mengamalkannya.


Apa itu insulin?

Insulin merupakan hormon polipeptida yang dihasilkan oleh pankreas. Insulin memegang peranan yang sangat penting dalam mengatur kadar glukosa dalam darah serta membantu mengubah gula darah (glukosa) menjadi tenaga. Hormon ini juga membantu tubuh menyimpan gula berlebihan di dalam otot, sel-sel lemak, serta hati untuk  digunakan ketika tubuh memerlukannya.
Setelah makan, gula darah (glukosa) akan naik. Peningkatan glukosa ini memicu pankreas untuk melepaskan insulin ke dalam aliran darah. Insulin masuk ke sel-sel tubuh, memberitahu sel untuk membuka ruang, dan membiarkan glukosa masuk. Setelah masuk, sel-sel akan mengubah glukosa menjadi tenaga atau menyimpannya untuk digunakan nanti.
Tanpa insulin, tubuh tidak dapat menggunakan atau menyimpan glukosa untuk ditukar dan dijadikan tenaga. Oleh itu, glukosa akan tetap berada dalam aliran darah.

Jenis-jenis Insulin?

Insulin diklasifikasikan berdasarkan cara ia bertindak di dalam tubuh (bekerja di awal, saat berada di puncak, dan berdasarkan durasinya) juga berdasarkan aksinya apakah cepat, singkat, lama atau sangat lama. Ada 4 jenis insulin, iaitu:

  • Insulin dengan aksi cepat. Hormon ini akan mula bekerja sekitar 15 minit setelah ia disuntik ke dalam tubuh, puncaknya sekitar 1 jam, dan terus bekerja selama 2-4 jam. Contohnya adalah insulin glulisine (Apidra), insulin lispro (Humalog), dan insulin aspart (Novolog).
  • Insulin dengan aksi biasa. Biasanya mencapai aliran darah dalam waktu 30 minit setelah disuntik, puncaknya 2-3 jam setelah disuntik, dan efektif sekitar 3-6 jam. Contohnya Humulin R dan Novolin R.
  • Insulin dengan aksi intermediate. Biasanya mencapai aliran darah sekitar 2-4 jam setelah injeksi, puncaknya 4-12 jam kemudian, dan efektif untuk 12-18 jam. Contohnya NPH (Humulin N, Novolin N).
  • Insulin dengan aksi lambat. Hormon ini akan mencapai aliran darah beberapa jam setelah injeksi dan cenderung menurunkan kadar glukosa cukup merata selama periode 24 jam. Contoh: Insulin detemir (Levemir) dan insulin glargine (Lantus).



Terdapat beberapa perkara yang ditakuti serta selalu disalah anggap oleh para pesakit? Antaranya ialah :

1. Benarkah Insulin menyakitkan?

Kebanyakan pesakit sering membayangkan penggunaan jarum dan tiub yang besar dalam penggunaan Insulin. Namun, sebenarnya anggapan itu adalah salah sama sekali. Kini, Insulin tersedia dalam bentuk suntikan pen dengan “ultrafine needle" yang sangat halus dan tidak menyakitkan.

Suntikan cara menegak kepada permukaan kulit juga adalah kurang menyakitkan berbanding menyuntik jarum secara mendatar di permukaan kulit seperti yang sering dibayangkan oleh kebanyakkan orang.

Namun, sekiranya anda terasa sakit ketika mencucuk insulin kepada tubuh anda. Anda boleh ikuti tips ini:

  1. Ubah kedudukan kawasan suntikan setiap hari dan setiap kali menyuntik.
  2. Kelajuan semasa menyuntik dos Insulin.
  3. Biarkan alkohol kering dahulu sebelum menyuntik. Jika masih ada alkohol yang berbaki ia boleh menyebabkan anda terasa seperti kulit terbakar.
  4. Suhu Insulin. Pastikan suhu insulin berada dalam suhu bilik. sekiranya suhu insulin sejuk ia akan menyebabkan otot anda kaku dan boleh menyebabkan peradangan.

2. Benarkah Insulin boleh merosakkan buah pinggang?


Insulin yang tersedia dalam bentuk cartridge sebelum ini diekstrak daripada sumber haiwan. Ia telah diproses dengan lebih terperinci untuk mengubah ciri-ciri dan bentuknya kepada formula yang boleh diterima oleh tubuh manusia tanpa sebarang tindak balas atau kesan sampingan.



Fakta tentang insulin
Insulin tersebut mengandungi unsur-unsur protein



Perlu anda fahami, Insulin tersebut mengandungi unsur-unsur protein seperti enzim-enzim lain yang selamat untuk proses fisiologi dalam badan manusia. Apatah lagi, kini telah tercipta insulin analogue yang dihasilkan daripada teknologi makmal menggunakan pengubahsuaian DNA dan genetik yang canggih untuk membentuk semula struktur molekul insulin secara terperinci dan selamat.

3.  Insulin menyekat kebebasan saya untuk melakukan kerja seharian.


Pen insulin boleh dibawa ke mana-mana sahaja asalkan tidak terdedah kepada cuaca yang terlalu panas. Ia boleh dimasukkan ke dalam poket seluar. Pesakit juga boleh membawa insulin tersebut sekiranya perlu berjalan jauh atau bercuti bersama keluarga. Namun ia tidak boleh ditinggalkan di dalam kereta serta cuaca panas. 

Sekiranya anda berada di tempat awam, anda hanya perlu pergi ke bilik air sebentar untuk meyelak pakaian untuk memberi suntikan insulin di badan atau duduk sebentar di dalam kereta untuk melakukan suntikan. 

Ternyata, penggunaan insulin tidak menghalang pesakit yang senantiasa aktif bergerak dan bekerja.


4. Insulin menyukarkan saya untuk melakukan kerja seharian


Ini adalah tidak benar. Kini terdapat pelbagai jenis insulin, termasuk insulin yang bertindak untuk jangka masa panjang (24 jam) seperti glargine yang memerlukan suntikan insulin diberikan sebanyak satu kali sahaja sehari.

Kekerapan paling banyak Insulin perlu diberikan adalah empat kali sehari, yang mana ianya boleh dilewatkan mengikut waktu makan utama para pesakit kencing manis. Malah untuk suntikan semasa hendak tidur, Insulin boleh diberikan selewat yang mungkin apabila pesakit bersedia untuk tidur.



Fakta tentang insulin
Contoh waktu pengambilan ubat yang sesuai


Justeru, tidak timbul isu suntikan insulin memberi ganguan kepada kualiti kerja seharian pesakit. Masa yang diambil untuk penyediaan suntikan insulin dan simpanan juga memerlukan kurang daripada dua minit pada satu-satu masa.

Melainkan jika anda perlu menggunakan Insulin dari catridge yang baru daripada peti sejuk. Kebiasaannya, tiada kesan darah dilihat pada kawasan suntikan.


5. Saya mudah mendapat gejala “hypoglycaemia” (kurang gula) apabila menggunakan Insulin.


Insulin yang diambil pada masa yang betul dengan cara serta teknik yang tepat tidak akan menyebabkan pesakit mengalami masalah kurang gula (hypoglycaemia) yang melampau. Gejala hipoglisemia tidak akan berlaku jika pesakit makan pada masa yang ditetapkan selepas pengambilan insulin.

Seperti yang telah diberitahu sebelum ini, kini telah terdapat insulin analogue yang lebih mesra kepada tubuh manusia dan kurang memberi risiko hipoglisemia, di samping tidak menyebabkan perubahan mendadak pada paras gula sebelum & selepas makan. 

Ini dapat meningkatkan kepuasan pesakit terhadap penggunaan insulin. Pesakit juga digalakkan untuk menggunakan mesin glukometer di rumah sekiranya terdapat tanda-tanda kurang gula dan sentiasa menyediakan gula ringkas bersama mereka sekiranya terdapat gejala kurang gula.

6. Saya mudah menjadi gemuk sejak menggunakan Insulin?


Fakta tentang Insulin
Insulin tidak akan menyebabkan kegemukan


Sejujurnya, pengawalan paras gula semuanya bergantung pada jati diri dan tahap disiplin pesakit tersebut. Insulin tidak akan menyebabkan kegemukan secara mendadak melainkan pesakit sering mempunyai rasa lapar yang kerap akibat pengambilan insulin tidak tepat pada masanya dan pesakit mengambil makanan yang tidak seimbang dengan nilai insulin yang diberi.

Ambillah air masak yang kerap dan makanlah banyak sayur-sayuran sebelum makan makanan utama untuk mengelakkan/mengawal nafsu daripada makan dengan banyak. Pastikan suntikan dilakukan selari dengan masa makanan utama bagi mereka yang menggunakan “pre-meals” insulin (insulin jangka pendek).

Insulin analogue juga amat membantu dalam memberi kesan penurunan gula yang lebih mesra, tanpa pengurangan gula secara mendadak atau kelaparan yang kerap.


7. Penggunaan insulin menggambarkan kegagalan saya mengawal gula?


Keperluan menggunakan insulin tidak bermaksud kesalahan/kegagalan pesakit kencing manis dalam mengawal paras gula mereka. Kencing manis adalah penyakit yang berterusan dan tidak boleh sembuh dalam masa beberapa hari atau bulan.

Dari setahun ke setahun, fungsi organ pankreas yang merembeskan insulin akan berkurangan dan menjadi tenat, yang mana akhirnya ia tidak mampu lagi mengeluarkan insulin yang mencukupi dan berkesan seperti pada peringkat awal.

Justeru, di dalam diari pesakit kencing manis tersebut, akan tiba masanya bila mereka perlu bergantung pada rawatan insulin untuk merehatkan organ pankreas yang telah tenat dan kembali mengawal bacaan gula ke paras normal secara lebih efektif.

Perlu ditegaskan, insulin adalah rawatan unggul yang memberi peluang kepada pesakit untuk turut sama terlibat dalam mengawal bacaan gula mereka. Ini juga merupakan simbol amanah di mana pengamal perubatan telah memberikan kepercayaan tinggi terhadap pesakit mereka ketika berada di rumah. Justeru pesakit harus berasa bangga dengan penggunaan insulin ini.




Anda juga mungkin bermina dengan artikel ini;-

1. Baca Jika Sayangkan Buah Pinggang Awak!

2. SUBHANALLAH!!..Seorang qari yang sedang khusyuk mengalunkan bacaan al-Quran tiba-tiba rebah dan meninggal dunia

3. Bekerja keras, Jangan Sampai Kesihatan Terabai.



Saturday, April 29, 2017

Baca Jika Sayangkan Buah Pinggang Awak!


Proses Dialisis
Proses dialisis akan dijalankan 3 kali seminggu.

UBAT TAHAN SAKIT "PENYELAMAT"?


Seawal usia 35 tahun, Iza terpaksa menanggung sakit menjalani proses dialisis kerana masalah buah pinggang yang dialaminya awal bulan ini. Iza disahkan mengalami masalah buah pinggang selepas dia mengadu sakit pinggang dan muntah darah. 

Risau dengan keadaan itu, dia di bawa ke hospital oleh suaminya. Setelah menjalani pemeriksaan, doktor mengesahkan buah pinggangnya telah gagal berfungsi dan dinasihati untuk menjalani proses dialisis.

Hasil penerangan daripada doktor, barulah Iza sedar, bahawa semua ini berlaku akibat tabiatnya yang sering mengambil ubat tahan sakit secara berlebihan setiap kali senggugutnya menyerang. Dia memang akui dia selalu mengambil ubat tahan sakit, sebab senggugut yang dia alami sangat sakit.



Statistik pesakit buah pinggang
Pesakit buah pinggang dikatakan semakin meningkat saban tahun


Sepanjang menjalani dialisis, Iza akui dia kadang-kadang alami tekanan. Ia disebabkan kesan sampingan yang dialaminya seperti kekejangan otot, loya, muntah-muntah, pening dan berlaku pendarah pada tempat cucukan jarum.

Disebabkan pengalamannya ini, sekarang, Iza hanya mampu bersabar  dan mengingati anak dan saudara-maranya agar tidak terlalu kerap mengambil ubat tahan sakit. Kerana kesannya terpaksa di tanggung sampai bila-bila. 



BAGAIMANA CARA UNTUK MENJAGA KESIHATAN BUAH PINGGANG??


1. Minum air putih secukupnya.  


Kita sering diingatkan supaya minum 3 liter air setiap hari. Namun, ramai yang hanya  memandang ringan pada pesanan ini. Ramai yang tak tahu bahawa air putih merupakan rakan kerja buah pinggang yang sangat rapat!

Hal ini kerana, air putih akan membantu untuk memastikan buah pinggang dapat menjalankan tugasnya dengan lancar iaitu menapis segala bahan buangan seperti toksin. Sekiranya badan kekurangan air putih, ia akan menyebabkan toksin dan bahan buangan yang lain terkumpul dan ini akan merosakklan buah pinggang. 

Oleh itu, amat penting untuk kita meminum air putih yang secukupnya iaitu 3 liter sehari. Selain daripada baik untuk buah pinggang, minum air putih yang cukup juga bagus untuk kekalkan kelembapan kulit tau!


Air putih baik untuk kesihatan buah pinggang
Minum 3 liter air setiap hari

2. Kurangkan makanan masin


Kalau nak tahu, kebanyakkan orang membuat pengambilan garam yang banyak dalam diet seharian mereka. Mereka tidak sedar, bahawa tabiat ini membawa kepada punca berlakunya kerosakan buah pinggang! Kenapa??

Sebenarnya, badan kita tidak memerlukan sodium atau garam yang banyak untuk berfungsi. Garam yang tinggi dalam darah hanya akan menyebabkan kesan darah tinggi dan keadaan ini secara tidak langsung membahayakan buah pinggang anda! 

Jadi, ubah cara pemakanan anda. lebihkan buah-buahan dan sayur-sayuran. Kurangkan pengambilan makanan yang bergaram dan masin. 


3. Jauhi tabiat suka tahan kencing


PERINGATAN KERAS bagi mereka yang suka menahan kencing!

TOLONG ubah tabiat ini! Tabiat anda yang suka menahan kencing ini akan menyebabkan anda sengsara akibat masalah batu karang jika berterusan seperti itu. 

Tabiat suka menahan kencing ini memang akan menyebabkan kerosakan buah pingang yang membawa kepada masalah batu karang. Selain itu, ia juga akan menyebabkan berlaku jangkita kuman pada pundi kencing anda. 

Jadi INGAT!! JANGAN tahan kencing anda, cepat-cepat cari tandas  dan buang apa yang patut! 


4. Jangan amalkan pengambilan ubat tahan sakit



Punca kerosakan buah pinggang

Jangan amalkan pengambilan ubat tahan sakit


Siapa kat sini yang selalu ambil ubat tahan sakit? Kalau nak tahu, salah satu penyebab kerosakan buah pinggang dan hati adalah melalui tabiat penggunaan berlebihan ubat tahan sakit. Oleh itu, adalah sangat penting untuk anda mendapatkan nasihat doktor sebelum membuat pengambilan ubat tahan sakit. 


5. Kurangkan pengambilan alkohol dan minuman bergas.


Bagi mereka yang gemarkan minuman beralkohol dan bergas, anda perlu mengubah tabiat anda ini. Kalau nak tahu, kedua-dua jenis minuman ini mampu meninggalkan kesan buruk kepada buah pinggang dan hati anda. Apa kata, awak ubah minuman ni kepada air putih! kan lebih sihat! 


6. Kurangkan minum kopi



Punca kerosakan buah pinggang
Kurangkan pengambilan minuman 3 in 1.


Ada tak kat sini yang memang tak boleh tinggalkan kopi? Tiap hari mesti kena minum kopi, kalau tak boleh sakit kepala?

Nak tahu tak? sebenarnya pengambilan kopi yang berlebihan boleh sebabkan kerosakan buah pinggang. Sebab, kafein boleh meningkatkan tekanan darah dan juga menambah berat pada buah pinggang. 


7. Kurangkan memakan daging


Bila sebut daging, tiba-tiba teringat pula rendang dan daging masak kicap kan? memang sedap! Tapi, perlu ingat daging tidak boleh dimakan banyak sangat. Ini kerana, sumber protein dari daging haiwan tersebut akan meningkatkan beban metabolik pada buah pinggang. 

Ini bermaksud, semakin banyak anda makan daging, semakin banyak protein haiwan yang anda ambil. Seterusnya, semakin susahlah buah pinggang anda bekerja dan menyebabkan buah pinggang anda semakin sukar untuk bekerja. 


8. Pengambilan Vitamin dan Mineral secukupnya


Kekurangan vitamin seperti B6 dan magnesium juga antara faktor yang menyebabkan masalah batu karang dan kegagalan buah pinggang. Oleh itu, penting untuk kita mengamalkan diet yang sihat dengan memastikan pengambilan makanan yang lengkap dengan nutrisi yang diperlukan oleh badan. 


Penjagaan kesihatan buah pinggang
Amalkan pemakanan yang sihat! 

Macam mana nak pastikan buah pinggang kita sihat?? Jom amalkan cara pengambilan makanan yang sihat di samping menjalankan cara hidup sihat.